13 مرداد 1401 - 13:52
ایبِنا بررسی کرد؛

روند کاهشی دلار در میانه تابستان؛ عرضه ارز بیش از تقاضاست

روند کاهشی دلار در میانه تابستان؛ عرضه ارز بیش از تقاضاست
بازار ارز شرایط آرامی را تجربه می‌کند و پیش بینی می‌شود این روند با توجه به سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و امکان عرضه اسکناس به شبکه صرافی ها، تداوم داشته باشد.
کد خبر : ۱۴۰۳۱۷
به گزارش خبرنگار ایبنا، روند بازار ارز در این هفته با کاهش نسبی شاخص ارزی همراه بود. به گونه‌ای که در معاملات آخرین روز هفته نیز نرخ دلار در بازار توافقی در کف کانال سی هزار تومان قیمت گذاری شده است.


این در حالی است که در هفته‌های اخیر هم زمان با بخشنامه‌های مهم بانک مرکزی در جهت کنترل بازار ارز و ایجاد بستر مناسب برای عرضه ارز صادرکنندگان به شبکه صرافی ها، شاهد تقویب سمت عرضه در برابر تقاضا بوده ایم. روندی که باعث شد تا هم قیمت اسکناس دلار آمریکا در بازار توافقی تا کانال ۲۸ هزار تومان نیز پایین بیاید و هم نرخ دلار در بازار غیررسمی از مرز ۳۴ هزار تومان به کانال ۳۰ هزار تومان کاهش یابد. هرچند یکی از دستاورد‌های مهم بخشنامه ارزی بانک مرکزی، محدود شدن معاملات در بازار آزاد و غیررسمی بوده است؛ به گونه‌ای که به گفته فعالان بازار ارز، دیگر خبری از ایجاد نوسان از سوی سفته بازان و دلالان ارزی نیست و بازار توافقی است که در جایگاه تعیین کننده قیمت‌ها در بازار ارز نقش ایفا می‌کند.


از سوی دیگر در هفته‌های گذشته، با ایجاد نماد معاملاتی  ریال- روبل در بازار متشکل ارزی، امکان تامین ارز روبل در این بازار برای دانشجویان شاغل به تحصیل در روسیه فراهم شده است. در این باره کامران سلطانی زاده دبیر کل کانون صرافان کشور در گفتگو با ایبِنا اظهار داشت: با نزدیک شدن به راه اندازی ارز‌های متفرقه در بازار متشکل ارزی، پیش بینی می‌شود طبق تجربه معاملات ارز در بازار توافقی، حجم بیشتری از معاملات بین فروشنده و مصرف کنندگان ارز از بازار غیررسمی به سمت بازار‌های رسمی تحت نظر بانک مرکزی در چرخه صرافی‌ها منتقل شود. وی افزود: با اضافه شدن ارز‌های دیگر در بازار متشکل ارزی، تمرکز بر روی مصرف دلار کاهش پیدا خواهد کرد و ارز‌های متفرقه پرمصرف همانند لیر ترکیه، دینار عراق و درهم امارت به هموطنان ارایه خدمات خواهد شد که می‌تواند به تعدیل نرخ ارز در بازار کمک کند.


وی همچنین اظهار داشت: خوشبختانه با توجه به ابلاغیه‌های بانک مرکزی به صرافی ها، شاهد تداوم روند عرضه ارز صادرکنندگان و تامین نیاز ارزی متقاضیان هستیم. به گونه‌ای که در حال حاضر نرخ دلار توافقی در کانال ۲۹ و ۳۰ هزار تومان در نوسان محدود است و خبری از جهش قیمتی ارز نیست. این در حالی است که فضای معاملات غیررسمی نیز نسبت به گذشته بسیار محدودتر شده و امکان ایجاد نوسان از سوی دلالان وجود ندارد؛ زیرا جهت گیری شاخص ارزی، تحت تاثیر معاملات در شبکه صرافی‌های مجاز سطح کشور قرار داد.
 
روند کاهشی دلار در میانه تابستان؛ عرضه ارز بیش از تقاضاست


دبیر کل کانون صرافان کشور در ادامه گفتگو با ایبنا اظهار داشت: در حال حاضر روزانه  چندین میلیون دلار در بازار توافقی معامله می‌شود؛ این در حالی است که روند بازار نشان از تمایل صادرکنندگان برای فروش و عرضه بیشتر به صرافی‌های حکایت دارد.

سلطانی‌زاده با اشاره به کاهش سقف ارز پرداخت مسافرتی در هفته‌های اخیر اظهار داشت: مصارف ارز مسافری در شبکه صرافی‌ها کاهش داشته  دلیل این مساله کاهش سقف این نوع ارز و افت جذابیت خرید و فروش آن است.

وی در خصوص پیش بینی بازار ارز در روز‌های پیش رو اظهار داشت: با توجه به تعطیلات پیش رو و تعطیلی ایام ماه محرم، شاهد نوسان و هیجان زیادی در بازار نخواهیم بود.

سلطانی‌زاده تاکید کرد: احتمال رشد تقاضا در بازار دینار عراق و ارز زیارتی وجود دارد، که با توجه به حجم بازار توافقی در صرافی‌ها، قابل عرضه است و دغدعه‌ای از این جهت وجود ندارد و هموطنان متقاضی با خیال آسوده می‌توانند نیاز ارزی خود را در شبکه صرافی‌های مجاز سراسر کشور تامین کنند؛ بنابراین بازار آرامی در هفته آینده پیش بینی می‌گردد.

بر اساس این گزارش؛ جدیدترین قیمت‌ها در بازار توافقی امروز (پنجشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۱) به گونه‌ای است که قیمت هر اسکناس دلار آمریکا در بازار توافقی صرافی‌ها در محدوده ۳۰۲۰۰ تومان و نرخ هر یورو توافقی نیز در محدوده ۳۱۸۰۰ تومان در نوسان است که نسبت به روز‌های گذشته با کاهش همراه شده است.
 
برچسب ها: قیمت دلار
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر