29 ارديبهشت 1398 - 08:49
سرپرست سازمان مالیاتی خبر داد:

افزایش سهم شهرداری‌ها از مالیات و عوارض ارزش افزوده

سرپرست سازمان مالیاتی از افزایش سهم شهرداری‎ها از مالیات و عوارض ارزش افزوده گفت: در لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، محدودیتی در نظام بودجه شهرداری‌ها ایجاد نشده است.
کد خبر : ۱۰۰۰۹۲
محمدقاسم پناهی

به گزارش ایبِنا، محمد قاسم پناهی با اشاره به اخبار منتشره مبنی بر ایجاد محدودیت در میزان و نحوه توزیع سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور و کاهش درآمدهای آنان از محل منابع مالیات بر ارزش افزوده نسبت به قانون موجود گفت: در خصوص لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده، و در قالب مصوبه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نه تنها محدودیتی در نظام بودجه شهرداری‌ها از این بابت ایجاد نگردیده، بلکه درآمد شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در قالب مصوبه مذکور افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است.


وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر از محل منابع مالیات و عوارض کالا و خدمات عمومی، سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، سه درصد (۳%) از نه درصد (۹%) نرخ عمومی و سهم آنان از مالیات و عوارض ارزش افزوده بنزین و سوخت هواپیما، ده درصد (۱۰%) از سی درصد (۳۰%) نرخ آن است که به موجب ماده (۳۸) مصوبه مزبور و پس از کسر یک واحد درصد سهم سلامت از نه درصد(۹%) نرخ عمومی مقرر شده است، باقی مانده به نسبت مساوی به عنوان سهم درآمد عمومی و سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها توزیع شود.


سرپرست سازمان امور مالیاتی کشور افزود: بدین ترتیب سهم شهرداری‌ها و دهیاری‌ها از سه درصد (۳%) نرخ عمومی به چهار درصد (۴%) و سهم از عوارض بنزین و سوخت هواپیما نیز از ده درصد (۱۰%) به پانزده درصد (۱۵%) در گزارش کمیسیون اقتصادی افزایش یافته است.


وی اضافه کرد: در رابطه با نحوه توزیع عوارض سهم شهرداری ها و دهیاری ها، به موجب قانون فعلی، عوارض وصولی سهم شهرداری ها و دهیاری ها به حساب تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی واریز می گردد و این وجوه مستقیما براساس جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری ها و دهیاری ها توزیع می شود.


پناهی خاطرنشان کرد: طبق گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس، عوارض سهم شهرداری ها و دهیاری ها بعد از اینکه به حساب رابط سازمان (تمرکز وجوه اداره کل امور مالیاتی) واریز شد، به نسبت جمعیت شهرها و روستاها بین شهرداری ها و دهیاری ها توزیع می شود؛ بنابراین هیچ تغییری در نحوه توزیع نیز صورت نگرفته است.


برچسب ها: مالیات عوارض
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها