03 خرداد 1398 - 10:08
در سه ماهه نخست ۲۰۱۹؛

تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا منفی شد

تراز تجاری اتحادیه اروپا با ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ به دلیل کاهش شدید واردات این اتحادیه از کشورمان مثبت شده و مازاد تجاری آن به ۰.۸ میلیارد یورو رسیده است.
کد خبر : ۱۰۰۲۶۵
اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به وضعیت تجارت اتحادیه اروپا با ایران و سایر کشورها را بررسی کرده و نوشته است: تراز تجاری اتحادیه اروپا با کشورهای خارج از منطقه، در فصل نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ معادل منفی ۲۴ میلیارد یورو بوده که کسری آن نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ تشدید شده است.


صادرات کالایی اتحادیه اروپا (EU ۲۸) به سایر کشورهای خارج از این اتحادیه، در فصل اول سال جاری میلادی معادل ۴۸۳.۶ میلیارد یورو بوده که نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ حدود ۳.۱. درصد رشد داشته است.


واردات این اتحادیه از سایر نقاط جهان به جز ۲۸ کشور عضو نیز ۵۰۷.۶ میلیارد یورو بوده که با رشد ۶.۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸ مواجه شده است. براین اساس تراز تجاری اتحادیه اروپا در مدت زمان مورد بررسی معادل منفی ۲۴ میلیارد یورو بوده که کسری آن نسبت به فصل اول سال ۲۰۱۸ تشدید شده است.


با این وجود در مدت زمان مورد گزارش، تجارت اتحادیه اروپا با اعضای خود با رشد ۳.۹ درصدی نسبت به فصل اول ۲۰۱۸ به ۹۱۴.۳ میلیارد یورو رسیده است.



تجارت اتحادیه اروپا با ایران


تراز تجاری اتحادیه اروپا با ایران در سه ماهه اول ۲۰۱۸ دارای کسری و معادل منفی ۰.۵ میلیارد یورو بوده که به دلیل واردات ۲.۹ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا (در مقابل ۲.۴ میلیارد یورو صادرات آن به ایران) بوده است.


در فصل نخست سال ۲۰۱۹ با کاهش شدید واردات اتحادیه اروپا از ایران (کاهش ۹۲.۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸) تراز تجاری این اتحادیه با ایران مثبت شده و مازاد تجاری اتحادیه اروپا با ایران در مدت مذکور به ۰.۸ میلیارد یورو رسیده است. همچنین صادرات اتحادیه اروپا به ایران در این مدت به میزان ۵۶ درصد کاهش یافته است.


براساس این گزارش، واردات بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایران در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن کاهش چشمگیری داشته است. کشورهای ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و یونان که در فصل اول ۲۰۱۸ بیشترین واردات را از ایران داشته‌اند، در فصل نخست سال جاری میلادی، هر کدام بالغ بر ۹۵ درصد واردات خود را کاهش داده اند. در این مدت بیش از ۴۲ درصد از واردات آلمان از ایران نیز کاهش یافته است.


از سوی دیگر صادرات بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا به ایران نیز در این مدت کاهش چشمگیری داشته است. کشورهای آلمان، ایتالیا و فرانسه که بزرگترین صادرکنندگان کالا به ایران در فصل اول سال ۲۰۱۸ بوده اند، در مدت مشابه سال ۲۰۱۹ میزان صادرات خود به ایران را بیش از ۵۰ درصد کاهش داده‌اند.


بررسی روند تجارت کالایی ایران و اروپا


در سه ماهه نخست سال ۲۰۱۹ و در گروه محصولات غذایی، واردات اتحادیه اروپا از ایران در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۵۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. عامل اصلی این موضوع کاهش واردات آلمان و اسپانیا به عنوان بزرگترین واردکنندگان مواد غذایی از ایران با رشد منفی ۶۴ درصد (سهم منفی ۲۶ واحد درصدی در کاهش ۵۳ درصدی) و رشد منفی ۳۶ درصد (سهم منفی ۶.۳ واحد درصدی در کاهش ۵۳ درصدی) بوده است.


از سوی دیگر، صادرات اتحادیه اروپا به ایران در گروه مواد و محصولات غذایی حدود ۶۱ درصد افزایش یافته که افزایش صادرات دو کشور آلمان و فرانسه به ترتیب ۵۲ درصد و ۴۴ درصد بیشترین اثر را در افزایش ۶۱ درصدی داشته اند.


کشور آلمان بزرگترین وارد کننده مواد خام به جز سوخت از ایران بوده و میزان واردات این کشور در فصل نخست سال ۲۰۱۹ با کاهش ۲۷ درصدی نسبت به فصل نخست سال ۲۰۱۸ مواجه شده است. این کاهش به میزان منفی ۱۵ واحد درصد در کاهش ۲۵ درصدی مجموع واردات اتحادیه اروپا از ایران در این گروه و در مدت مذکور مشارکت داشته است.


صادرات مواد خام به جز سوخت توسط اتحادیه اروپا به ایران نیز در مدت مذکور ۳۳ درصد کاهش داشته که آلمان به عنوان بزرگترین صادرکننده آن به ایران در میان سایر اعضای اتحادیه اروپا ۱۷ درصد کاهش صادرات داشته است (سهم منفی ۷ واحد درصدی در کاهش ۳۳ درصدی).


در گروه سوخت های معدنی واردات اتحادیه اروپا از ایران در فصل اول ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه ۲۰۱۸ کاهش ۱۰۰ درصدی داشته است. در صادرات این گروه توسط اتحادیه اروپا به ایران نیز کاهش ۴۹ درصدی در مدت مذکور مشاهده شده است.


در گروه محصولات شیمیایی، مجموع واردات اتحادیه اروپا از ایران در سه ماهه نخست ۲۰۱۹ نسبت به سه ماهه نخست ۲۰۱۸ حدود ۳ درصد کاهش یافته است. در این میان کاهش واردات ایتالیا و آلمان (به ترتیب ۷۱ درصد کاهش و ۳۱ درصد کاهش) بیشترین اثر را در کاهش صادرات داشته اند اما کشورهای مجارستان، یونان و بلژیک در فصل نخست سال ۲۰۱۹ واردات خود را از ایران افزایش داده اند.


صادرات این گروه کالایی نیز در مدت مذکور ۳۳ درصد کاهش داشته که مهم ترین عامل آن کاهش ۲۹ درصدی صادرات آلمان به ایران بوده است (سهم منفی ۸.۲ واحد درصدی از کاهش ۳۳ درصدی کل صادرات اتحادیه اروپا به ایران).


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر