06 خرداد 1398 - 10:06

اهمیت حرکت نقدینگی به سمت بازار سرمایه

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به این که ماهیت بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع مختلف است، گفت: باید تلاش شود با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت کند.
کد خبر : ۱۰۰۳۶۴
بورس

رضا رحمتی در گفتگو با ایبِنا با اشاره به اشباع قیمت‌ها در بازارهای مختلف از جمله مسکن، خودرو، ارز و طلا گفت: در یکی دو سال گذشته شاهد افزایش بیش از حد قیمت‌ها و در نتیجه تورم چشمگیر در اقتصاد کشور بوده‌ایم که بخشی از این تورم، هیجانی و کاذب است.


این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس نگاهی به دوران رکودی اقتصاد کشور بویژه در بازارهایی همچون مسکن، خودرو، ارز و طلا نشان می‌دهد پس از یک دوره تورم شدید، رکود سنگینی بر این بازارها حاکم می‌شود؛ از این رو با توجه به تورمی که در سال گذشته و ابتدای امسال به اقتصاد کشور تحمیل شد، بنابراین باید بازارهای مختلف خود را برای ورود به شرایط رکودی آماده کنند.


وی در خصوص تاثیرپذیری بازار سرمایه از این شرایط رکودی نیز اظهار داشت: بدون شک بازار سرمایه تافته جدابافته‌ای از اقتصاد کشور نیست و رکود حاکم بر سایر بازارها نیز بر بازار سهام اثرگذار خواهد بود. با این حال نکته قابل توجه در این زمینه این است که ماهیت بازار سرمایه با بازارهایی از جمله مسکن، ارز و خودرو متفاوت است.


این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: به عنوان مثال سرمایه‌هایی که به سمت این بازارها می‌آیند عمدتا با هدف کسب سود هزینه می‌شوند؛ ضمن این که بازارهایی همچون سکه، ارز، خودرو و مسکن به حداقل دانش سرمایه‌گذاری نیاز دارد و به همین دلیل است که درصد قابل توجهی از افراد جامعه در این بازارها حضور پیدا می‌کنند و بخشی از عملکردشان نیز هیجانی است.


وی گفت: این در شرایطی است که بازار سرمایه بازار تخصصی است و سرمایه‌گذاری در آن و دادوستد سهام در این بازار به دانش زیاد و رصد خبرهای مختلف نیازمند است، به همین دلیل اقشار کمتری از جامعه در آن حضور دارند.


رحمتی اضافه کرد: از سوی دیگر ماهیت بازار سرمایه تامین مالی بنگاه‌ها و صنایع مختلف است و به همین جهت نیز بسته به سودآوری و تولید و هزینه تمام شده محصولات در شرکت‌های مختلف، شاهد رشد یا کاهش قیمت سهام هستیم.


وی اذعان داشت: از این رو باید تلاش کنیم تا با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و رکودی شدن بازارهایی از جمله مسکن، ارز، طلا و خودرو، نقدینگی به سمت بازار سهام حرکت کرده و بدین وسیله نقدینگی و سرمایه در خدمت تولید باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها