11 خرداد 1398 - 13:54
رییس اتاق تعاون اعلام کرد؛

راهبردهای بخش تعاون برای مقابله با تحریم‌ها

رییس اتاق تعاون ایران با برشمردن راهبردهای بخش تعاون برای مقابله با تحریم‌ها، کاهش دخالت دولت در اقتصاد و همچنین واگذاری امور تصدی‌گری به بخش غیردولتی را از جمله راهبردها بیان کرد.
کد خبر : ۱۰۰۵۱۵
بهمن عبدالهی

به گزارش ایبِنا، بهمن عبدالهی با بیان اینکه اتاق تعاون ایران به عنوان پارلمان بخش تعاون، نمایندگی بخش های تولیدی حوزه تعاون را بر عهده دارد، گفت: در این راستا رساندن پیام فعالان بخش تعاون به مراکز تصمیم گیری کشور از مهم ترین وظایف اتاق است؛ همچنین اتاق امر سیاست گذاری و برنامه ریزی جهت استفاده مناسب از ظرفیت های بخش و هم افزایی را نیز بر عهده دارد.


رییس اتاق تعاون ایران اظهارداشت: استفاده از ظرفیت های داخلی، تقویت بخش های غیر دولتی، واگذاری امور تصدی گری به بخش غیردولتی، کاهش دخالت دولت در اقتصاد، اصلاح و بهبود فضای کسب و کار، افزایش سطح شفافیت و کاهش زمینه های رانت زایی و ... از مهم ترین راهبردهای بخش تعاون جهت مقابله با تحریم است


وی ادامه داد: بخش تعاون در همه جوامع در دوران سخت اقتصادی نقش محوری داشته و در کشور نیز در تمام دوران سخت از جمله در دوران دفاع مقدس نقش تعاونی ها محوری بوده است، زیرا تاکید بخش تعاون بر سرمایه های انسانی و سرمایه های اجتماعی است.


عبدالهی ادامه داد: بخش تعاون در همه فرایند های تولید، توزیع و مصرف فعالیت دارد. بخش تعاون با توجه به درجه شفافیت خود می تواند در شفاف سازی فرایند توزیع کالاها نقش محوری داشته باشد. این بخش می تواند در شرایط موجود بستر لازم جهت حمایت موثر از بخش تولید و همچنین مصرف کنندگان را مهیا سازد.


رییس اتاق تعاون ایران بیان داشت: همچنین بخش تعاون می تواند با انجام وظایف تصدی گری، زمینه کاهش هزینه های دولت را مهیا سازد و در زمینه کارایی دولت موثر باشد. این بخش آمادگی دارد با انجام پروژه های نیمه تمام، از اتلاف منابع عمومی کشور جلوگیری کند.


وی الزامات تحقق شعار سال از منظر بخش تعاون را برشمرد و افزود: سیاست گذاری ها باید  مبتنی بر واقعیت ها و به دور از شعار زدگی باشد و ارائه برنامه های غیر عملیاتی موجب تضعیف سرمایه های اجتماعی می شود. همچنین با توجه به بی ثباتی های ناشی از تحریم های ظالمانه تلاش شود از هرگونه اظهار نظر تنش زا جلوگیری شود و تا حد امکان جهت گیری سیاست گذاری های دولت و مجلس مشخص شود در این راستا حضور اتاق ها در جلسات تصمیم گیری بسیار مهم و تعیین کننده است. این موضوع برای فعالان اقتصادی جهت تعیین در افق زمانی تصمیم گیری بسیار مهم است.


عبدالهی تاکید کرد: با توجه به افزایش هزینه های تولید ناشی از تغییرات نرخ ارز، تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی ضروری است و در این راستا نقش نظام بانکی بسیار تعیین کننده است. استفاده از اتحادیه و تعاونی های تامین نیاز تولید کنندگان در فرایند توزیع مواد اولیه مخصوصا مواد اولیه ای که از ارز یارانه ای استفاده می کنند جهت کاهش رانت ضروری است.


وی گفت: مالیات در کنار اینکه یک ابزار مطمئن برای تامین مالی هزینه های دولت است، در حوزه سیاست گذاری اقتصادی یک ابزار مهم اثر گذار است و در این راستا اصلاح فرایند مالیات بر شرکت ها و مالیات بر ارزش افزوده و همچنین نحوه استرداد مالیات بر ارزش افزوده واحد های تولیدی نیازمند اصلاح است. با وجود تاکید قانون برنامه ششم توسعه، موضوع شعار سال نیز می طلبد در بحث قانون کار و موضوع تامین اجتماعی از جمله در معافیت در تامین سهم کارفرما جهت اشتغال نیروی جدید حمایت هایی صورت گیرد.


رییس اتاق تعاون ایران اظهارداشت:‌ جهت رونق تولید سیاست گزاری برای توسعه بازار با توجه به کاهش فرصت های صادراتی و کاهش قدرت خرید داخلی استفاده از ابزارهایی جهت تحریک تقاضای داخلی (همانند کارت های خرید) الزامی است. با توجه به اجرایی نشدن برخی قوانین و مقررات ضروری است در هر نشست مسئولین اجرایی حضور داشته باشند و توافقاتی جهت عملیاتی شدن موضوعات مورد بحث انجام گیرد. لازم به ذکر است حضور مقامات در این جلسه خود بازخوردی مناسبی به مسئولین جهت ارزیابی مجموعه های تحت مدیریت شان می دهد.


عبدالهی تصریح کرد: هر چند که تاکنون سیاست های کوچک سازی دولت موفق نبوده اما می توان با توسعه دولت الکترونیک و انجام کارها به صورت غیر حضوری (از جمله انجام طرح دورکاری) رشد افزایش هزینه های دولت را کندتر کرد تا از این طریق بتوان کمتر فشار مالیاتی بر فعالان اقتصادی وارد کرد. از سویی، توسعه بیمه های بازرگانی از جمله بیمه محصولات کشاورزی برای برای کاهش مخاطرات اقتصادی و جبران موثر خسارت های احتمالی بسیار ضروری است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر