11 خرداد 1398 - 14:16

پیش‌بینی کاهش شدید رسوب کالا در گمرک

دستورالعمل‌های اخیر مدیران گمرک با توجه به سیاست‌های مربوط به کاهش رسوب کالا از گمرکات وارد مرحله تازه‌ای شده و به اعتقاد کارشناسان باعث کاهش شدید رسوب کالاها خواهد شد.
کد خبر : ۱۰۰۵۱۶
گمرک

به گزارش ایبِنا از اتاق بازرگانی تهران، گمرک در یک ماه گذشته با ابلاغ چندین دستور العمل تلاش کرده تا مشکل رسوب کالا در گمرکات کشور به خصوص مواد اولیه لازم برای تولید را حل کند. در این راستا و در آخرین اقدام هفته گذشته مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک دستورالعمل ترخیص کالا به صورت نسیه و بدون پرداخت حقوق ورودی را ابلاغ کرد.


این تصمیم در اجرای ماده ۳۸ قانون رفع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و به منظور حمایت از تولید داخلی و بهبود فضای کسب و کار و تسهیل در تشریفات گمرکی برای واحدهای تولیدی معتبر، نگهداری بخشی از کالا به‌ عنوان وثیقه حقوق ورودی کالاهای ترخیصی صورت گرفته است.


علاوه بر این در ابتدای اردیبهشت ماه نیز معاون گمرک کل کشور از چد سیاست دیگری برای کاهش رسوب کالا در گمرکات کشور رو نمایی کرده بود. «ترخیص قطعی کالاهای تامین ارز شده‌ با گواهی بانک عامل»‌، «ترخیص محصولات دارویی دارای موعد زمانی»، «فراهم آوردن تمهیدات لازم برای نمونه‌ برداری از کالاهای نیازمند اخذ مجوز قانونی، پیش از اظهار به گمرک» سه اقدامی بود که معاون فنی گمرک در قالب دستورالعمل‌های جداگانه به مدیران حوزه‌های نظارت و گمرکات اجرایی ابلاغ کرده است. همچنین رئیس گمرک ایران در اواخر فرودین نیز با صدور بخشنامه ای اعلام کرد ترخیص اقلام اظهار شده به گمرک، بدون نیاز به اصلاح ثبت‌سفارش و مشروط به ثابت ماندن شرح تجاری کالا امکان پذیر است.


به اعتقاد کارشناسان با توجه به دستورالعمل های اخیر مدیران گمرک سیاست های مربوط به کاهش رسوب کالا از گمرکات وارد مرحله تازه ای شد و فعالان بخش خصوصی می توانند امیدوار باشند با اجرایی شدن این دستورالعمل ها بخش مهمی از مشکلات باقی ماندن کالاها در گمرکات به خصوص مواد اولیه که کمبودشان واحدها را با چالش روبرو کرده، حل شود. طبق اعلام مدیران گمرکی با دستور العمل های جدید این امیدواری وجود دارد که حداقل مشکل ۳ هزار اظهارنامه و کالاها از گمرک خارج شود.


افت محسوس کالاهای سرمایه ای وارداتی به کشور در فروردین امسال هرچند نشان از کاهش سرمایه گذاری دارد، اما اقدام گمرک دست کم می تواند روند طولانی ترخیص کالاهای یادشده را سرعت ببخشد به ویژه‌ اینکه تمامی گمرک های اجرایی موظف شده اند نسبت به احراز واحدهای تولیدی معتبر، براساس پروانه بهره برداری اقدام کنند و نسبت به ترخیص مواد اولیه، ماشین آلات خط تولید و قطعات وارده به نام واحد مربوطه و صرفا با کارت بازرگانی واحد تولیدی متقاضی استفاده از تسهیلات نسیه، مجوز نگهداری بخشی از کالای وارده را صادر کند.


براساس این گزارش انتظار می رود با این تصمیم بخش زیادی از واحدهای تولیدی معتبر و دارای شناسنامه بتوانند نه تنها کالاهای سرمایه ای بلکه کالاهای واسطه ای ازجمله مواد اولیه و قطعات مورد نیاز را ترخیص و بخشی از ظرفیت‌های سرمایه گذاری شده را فعال سازند. البته نباید فراموش کرد که واحدهای تولیدی همچنان از مشکلاتی چون دشواری تامین سرمایه در گردش، هزینه های سنگین مالیاتی و تأمین اجتماعی و دست‌اندازهای مانع رونق کسب و کار رنج می برد.


برچسب ها: گمرک رسوب کالا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر