18 خرداد 1398 - 10:41
وزیر اقتصاد اعلام کرد:

تحقق ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی

وزیر اقتصاد اعلام کرد: میزان درآمدهای تحقق یافته سال قبل بیش از ۱۰۵ هزار میلیاردتومان بود و به روایتی تا ۱۰۹ هزار میلیاردتومان محقق شده است.
کد خبر : ۱۰۰۶۵۰
فرهاد دژپسند

به گزارش خبرنگار ایبِنا، فرهاد دژپسند در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه نفت و گاز از منابعی است که باید نقش آن در اقتصاد ایران کاهش یابد افزود: امیدوارم به سمتی برویم که بودجه مبتنی بر نفت را به بودجه مبتنی بر مالیات و درآمدهای سالم تغییر دهیم.


وزیر اقتصاد اظهار داشت: میزان درآمدهای تحقق یافته سال قبل بیش از ۱۰۵ هزار میلیاردتومان بود و به روایتی تا ۱۰۹ هزار میلیاردتومان محقق شده است.


دژپسند ادامه داد: در سال‌های اخیر میزان تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از ۹۷ درصد بود.


وی در ادامه تاکید کرد: یقین دارم در دوره جدید مدیریتی سازمان مالیاتی نیز دستاورد خواهیم داشت و شرط انتصاب مدیران توسط من پاکدستی و برخورداری از دانش مربوط است و امید است دوره جدید مدیریتی سازمان مالیاتی به تکمیل، توسعه و اجرای برنامه های قبلی بیانجامد.


دژپسند تصریح کرد: باید بدانیم تنها حداکثر کردن درآمد مالیاتی مدنظر نیست و ما نمی‌خواهیم پول زور بگیریم و مالیات حق است.


وی اظهارداشت: مودیان خوش حساب و خوش عملکرد را حق نداریم شکنجه کنیم و مالیات بیشتری از آنها بگیریم و باید به دنبال وصول مالیات حقه باشیم.


وزیر اقتصاد تاکید کرد: باید به سمتی برویم که بودجه مبتنی بر نفت را به بودجه مبتنی بر مالیات و درآمدهای سالم تغییر دهیم.


وی خاطرنشان کرد: مالیات باید به سمت الکترونیکی شدن حرکت کند و رییس جمهور عنوان کرد که بحث توسعه باید پیگیری شود.


دژپسند تصریح کرد: روابط چهره به چهره در نظام مالیاتی باید به حداقل برسد و سیستم باید در این بخش عمل کند. انتطار این است که تا پایان دولت دوازدهم مالیات الکترونیک حتما محقق شود و الکترونیکی شدن مقدمه هوشمندسازی مالیات ستانی است. موضوع دیگر رابطه بین مالیات و رشد اقتصادی است و اگر مالیات از جایی بالاتر برود اثر منفی بر تولید خواهد داشت.


وی تصریح کرد: ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید نباید متوقف شود. اگر نفت در مسیر زنجیره ارزش وارد شود، پایه‌های مالیاتی رشد خواهند داشت و به جای اینکه نفت را به صورت خام بفروشیم، آن را در زنجیره ارزش به کالای نهایی تبدیل کنیم.


وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: بحث افزایش درآمدهای مالیاتی در سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است. وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که نظام مالیاتی هوشمند نشود، نیروی انسانی در مرکز کار قرار دارد و البته نیروی انسانی رکن اصلی وصول درآمدهای سالم مالیاتی است.


قرار بود تا پایان خرداد ماه لایحه جامع اصلاح مالیات‌های مستقیم آماده شود


وزیر اقتصاد تاکید کرد: قرار بود تا پایان خرداد ماه لایحه جامع اصلاح مالیات‌های مستقیم آماده شود. یک برنامه جامعی تهیه شده که دولت بتواند موضوع رونق تولید را محقق کند و قرار است در جلسه ای با مجلس، عملکرد دولت در زمینه بهبود فضای کسب و کار را بررسی کنیم. بهبود این فضا می‌تواند به روان شدن فعالیت‌های کسب و کار در کشور منجر شود. موضوع بخشودگی مالیاتی برای مناطق سیل زده نوعی اطمینان بخشی به مودیان مالیاتی است. موضوع معیشت نیز نیازمند برخورد فعال است و پیشنهاداتی را به رییس جمهور ارایه کردیم و البته در کنار آن موضوع کنترل تورم مطرح است.


حفظ ارزش پول ملی یک ناموس برای همه است


وزیر اقتصاد حفظ ارزش پول ملی را به عنوان یک ناموس برای همه تلقی کرد و افزود: اگر صادرکنندگان ارز را برنگردانند، در اقتصاد کشور و نرخ ارز تاثیر منفی خواهد داشت ولی خوشبختانه در این زمینه عملکردها مناسب بوده است‌.


وی خاطرنشان کرد: باید راهکارهای عملی برای مقابله با فرارهای مالیاتی را بیابیم و به سمت افراد صاحب دانش دست نیاز دراز کنیم.


دژپسند افزود: برای کمک به مدیریت اقتصادی و در جنگ اقتصادی که قرار داریم باید وارد شویم و لباس کار بپوشیم و به جنگ تحریم های ظالمانه و اعتلای نظام رفته و در این راستا حرکت کنیم.


وی خاطرنشان کرد: باید راهکارهای عملی برای مقابله با فرارهای مالیاتی را بیابیم و به سمت افراد صاحب دانش دست نیاز دراز کنیم. دژپسند افزود: برای کمک به مدیریت اقتصادی و در جنگ اقتصادی که قرار داریم باید وارد شویم و لباس کار بپوشیم و به جنگ تحریم های ظالمانه و اعتلای نظام رفته و در این راستا حرکت کنیم.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر