18 خرداد 1398 - 12:04
کارشناسان در گفت وگو با ایبِنا اعلام کردند،

بی‌تاثیری تحریم پتروشیمی بر بازار ارز

آمریکا روز گذشته شرکت‌های پتروشیمی ایران، شبکه‌ای از ۳۹ شرکت تابعه و شرکت‌های عامل فروش ثبت شده در خارج از ایران را تحریم کرد اما کارشناسان بازار ارز معتقدند این امر تاثیری بر بازار ارز ندارد.
کد خبر : ۱۰۰۶۶۱
ارز

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ایالات متحده آمریکا روز گذشته با هدف محدود کردن منابع مالی شرکت‌های پتروشیمی ایران، شبکه‌ای از ۳۹ شرکت تابعه و شرکت‌های عامل فروش ثبت شده در خارج از ایران را هم تحریم کرده است.


از آنجایی که صادرات محصولات پتروشیمی در کنار صادرات نفت، از مهم‌ترین منابع درآمدهای ارزی ایران محسوب می‌شود، این امکان وجود دارد که  این امر  بر بازار ارز تاثیر داشته باشد.


  کامران سلطانی زاده کارشناس بازار ارز در گفت و گو با ایبِنا، درباره تاثیر تحریم‌های بخش پتروشیمی وضع شده از سوی آمریکا بر بازار ارز کشور، گفت: برای بررسی تاثیر وضع این تحریم‌ها بر بازار ارز کشور باید به چند نکته توجه داشت از جمله اینکه تمامی شرکت‌هایی که با ایران همکاری می‌کنند، به علم وجود تحریم‌ها به همکاری ادامه می‌دهند و این نگرانی همیشه وجود داشته و با اقدام روز گذشته آمریکا، تنها شاهد تاکید دوباره بر تحریم‌ها است  و به نوعی می توان گفت که اتفاق جدید رخ نداده است.


وی افزود: از سویی دیگر شرکت‌های ایرانی و طرف‌های خارجی همواره راه حل رهایی از تحریم ها را پیدا می‌کنند که در مجموع به نظر من شرایط نگران کننده نیست و با وضع تحریم علیه بخش پتروشیمی ایران شاهد ایجاد هیجان و افزایش قیمت چشمگیری در بازار نخواهیم بود.


این عضو کانون صرافان ایرانیان ادامه داد: برای بررسی این موضوع می‌توان به وضع تحریم های قبلی و تاثیر آن بر بازار نگاهی انداخت زیرا پیش از این که تحریم ها گستردگی بیشتری داشت، بازار دچار شوک و التهاب چشمگیری نشد.


سلطانی زاده با تاکید بر اینکه شرایط نگران کننده نیست، گفت: از نظر من به دلیل اینکه در هفته جاری سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را در پیش داریم، این اقدام آمریکا بیشتر یک بازی روانی برای برهم زدن تمرکز و شرایط اقتصادی و سیاسی ایران است و به هیچ عنوان نباید نگران برهم خوردن ثبات و آرامش فعلی بازار بود.


به گفته وی، از آنجایی که  برای اولین بار نیست که آمریکا بخش پتروشیمی ایران را تحریم می‌کند، تجربه نشان داده تحریم‌ها همواره با شکست مواجه بوده و تنها تاثیری اندک و گذار بر اقتصاد ایران دارد.


روند رو به مذاکره و بهبود شرایط است


 همچنین سید بهاءالدین حسینی هاشمی کارشناس مسایل اقتصادی نیز در گفتگو با ایبِنا درباره تاثیر تحریم‌ها معتقد است که وضع تحریم‌های بخش پتروشیمی ایران از سوی آمریکا بی‌تاثیر بر بازار نیست.


وی افزود: وضع تحریم‌ها به خصوص هنگامی که منابع ارزی ایران را هدف بگیرد موجب کاهش عرضه ارز در بازار خواهد شد که بی‌تاثیر بر بازار نیست.


حسینی هاشمی افزود: در شرایطی که هم با کاهش عرضه ارز درکشور مواجه هستیم و هم مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال وجود دارد، با وضع تحریم علیه بخشی که حدود ۵۰ درصد منابع ارزی کشور را تامین می‌کند به طور حتم بر بازار تاثیر خواهد داشت اما این تاثیر قابل کنترل است.


این کارشناس پولی تاکید کرد که البته شرایط در کشور به گونه‌ای است که به سمت مذاکره پیش می‌رویم و این تحریم شاید تاثیرات کوتاه مدت و دوره‌ای خواهد داشت.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر