24 خرداد 1398 - 10:33
حاجی پور در گفت و گو با ایبِنا مطرح کرد؛

تاثیر حذف گواهی مبدا از مدارک واردات در بازار

معاون کسب و کار اتاق بازرگانی تهران با استقبال از حذف گواهی مبدا از مدارک مورد نیاز واردات در گمرک گفت: در ماه های آینده تاثیر مثبت این اقدام را در بازارهای مختلف خواهیم دید.
کد خبر : ۱۰۰۸۳۸
هومن حاجی پور

هومن حاجی پور  در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره تاثیر حذف گواهی مبدا از مدارک مورد نیاز واردات در گمرک بر بازار گفت: باید قبول کنیم که در شرایط تحریمی قرار داریم. بسیاری از کشورهایی که مبدا تولید کالا هستند، باید گواهی تولید به کالا بدهند و این موضوع به دلیل امکانی که در ارتباط با عبور از تحریم ها ممکن است داشته باشد، تجارت را سخت تر می کند.


وی ادامه داد: بسیاری از فروشندگان کالاهای خارجی به دلیل شرایط تحریمی می خواهند شناسایی نشوند یا صحبتی از نام کشور آنها به میان نیاید. این موضوع باعث ایجاد چرخش در مسیر ورود کالا به کشور می شود و باید کشور مبدا پنهان شود.


معاون کسب و کار اتاق تهران با تاکید بر اینکه لازم بود تا از گواهی مبدا به دلیل شرایط تحریمی عبور کنیم، اظهار داشت: به نظر من اتاق ایران به موقع اقدام به این کار کرد و اعلام نظر فنی گمرک نیز منطقی بود.


حاجی پور خاطرنشان کرد: براین اساس قرار است در مواردی که کشور سازنده احراز شده و به شرط آنکه کالا محصول کشور ممنوع المعامله یا مشمول تجارت ترجیحی نباشد، کالا بدون گواهی مبدا وارد کشور شود.


وی با بیان اینکه این موضوع تاثیری مثبت بر تسهیل تجارت برای تجار ایرانی و فروشندگان خارجی خواهد شد، اظهار داشت: تاثیر مثبت این اقدام را در ماه های آینده در بازار خواهیم دید.


پیش از این و در روز ۱۹ خردادماه اعلام شد که غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران با ارسال نامه‌ای به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تقاضای حذف گواهی مبدا از مجموعه اسناد مورد تقاضای گمرک برای واردات کالا را ارائه داد که مورد قبول معاون اول رئیس جمهور قرار گرفت. جهانگیری در پی ‌نوشت این نامه، ضمن موافقت با اصل پیشنهاد، به وزیر اقتصاد دستور داده اگر اجرای کار به مصوبه ستاد مقابله با تحریم نیازمند است، پیشنهاد آن را ارائه دهد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر