25 خرداد 1398 - 16:00
معاون وزیر ارتباطات در پاسخ به ایبِنا:

اختصاص بیشترین تقاضا به خدمات رمز پویا و کارت سوخت بانکی

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سهم ۱۶ درصدی بانک مرکزی از کل داده‌های دریافت شده دولت الکترونیک، گفت: خدمات رمز پویا و کارت سوخت بانکی بیشترین تقاضا را داشته‌اند.
کد خبر : ۱۰۰۹۳۱
امیر ناظمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، امیر ناظمی؛ معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست کارنامه دولت الکترونیک و پنجمین دوره ارزیابی خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی با حضور خبرنگاران گفت: در سازمان فناوری اطلاعات و مجموعه وزارت ارتباطات به دنبال آن هستیم تا دولت الکترونیک در وضعیت بلوغ به مردم سالاری دیجیتال برسد.


وی با اشاره به حضور قوه قضاییه در میان دستگاه‌های مورد پایش پنجمین دوره ارزیابی دولت الکترونیک گفت: طبق مصوبات مجلس و دولت، قوه قضاییه در لیست جدید مورد پایش قرار گرفته و قرارداد قوه قضاییه با سازمان فناوری اطلاعات ایران منعقد شده که با توجه به آن اتصال زیرساخت فیزیکی انجام شده و در همین راستا دستگاه‌های دیگر به قوه قضاییه سرویس می‌دهند، اما این دستگاه به سایر دستگاه‌ها فعلا سرویس دهی ندارد. همچنین در شاخص‌های جدید شفافیت، اطلاعات و دسترسی آراد به اطلاعات نیز در نظر گرفته شده و به این موضوعات توجه بسیار زیادی شده است.


ناظمی در پاسخ به این سوال که چرا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان متولی دولت الکترونیک در جایگاه ششم وزارتخانه‌های برتر دولت الکترونیکی قرار گرفته گفت: وزارت ارتباطات باید تلاش بیشتری کند و به رتبه بهتری در حوزه دولت الکترونیک برسد و به دلیل رتبه ششم دستگاه ناظر این بخش عذرخواهی می کنیم.


رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به مشکل یکپارچگی اطلاعات اظهار داشت: مشکل یکپارچگی در سازمان‌ها باید رفع شود و در سازمان‌هایی که اطلاعات بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید از روندی استفاده شود تا شاخص‌ها به درستی اعلام شود؛ خدمات الکترونیکی شهروند محور مهم ترین بخش در خدمات دولت الکترونیک است که در ارزیابی جدید دولت الکترونیک به آن پرداخته شده و میزان تحقق آن اعلام شده است.


اختصاص ۱۶ درصد از کل داده‌های دریافت شده به بانک مرکزی/فعالسازی رمز پویا بیشترین درخواست


معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره بزرگترین صادرکنندگان تقاضا در حوزه دولت الکترونیک به خبرنگار ایبِنا گفت: قوه قضاییه، ناجا و وزارت کشور به دلیل نیازمند بودن استعلام به خصوص استعلامات هویتی از بیشترین صادر کنندگان تقاضا در حوزه دولت الکترونیک بودند؛ از سویی دیگر در زمینه ارائه دهندگان خدمات، سازمان ثبت احوال با ارائه اطلاعات هویتی به درخواست‌ها سهمی ۴۴ درصدی دارد و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مجموعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با سامانه شاهکار و پاسخ به ۱۷ میلیون استعلام با اختصاص سهم ۳۱ درصد در جایگاه دوم قرار گرفته و پس از آن نیز وزارت اقتصاد با ۸ درصد سهم به خود است.


رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطر نشان کرد: یکی از بیشترین درخواست‌ها در حوزه دولت الکترونیک مربوط به بانک مرکزی و خدمت رمز پویا (رمز دوم یکبار مصرف) و فعالسازی آن بوده که با ۱۶ درصد از کل داده‌های دریافت شده و حجم بالای استفاده بانک‌ها از سامانه شاهکار سهم بسیار زیادی را به خود اختصاص داده و پس از آن نیز سرویس کارت سوخت بانکی به دلیل اعلام مرحله دوم و ضرورت فعالسازی کارت سوخت قرار گرفته است. دستگاه‌ها به سه دسته حساس و حیاتی، غیر حیاتی و حساس و کسب و کارها تقسیم می‌شوند که تامین امنیت دستگاه‌های حساس بر عهده افتای ریاست جمهوری است و وزارت ارتباطات صرفا تامین امنیت دستگاه‌های غیر حساس و غیر حیاتی را در دستور کار دارد اما همواره همراهی لازم برای رفع مشکل دستگاه‌های حساس و حیاتی و کسب و کارها انجام شده است.


وی با اشاره به عدم استفاده از منابع اختصاص داده شده به دولت الکترونیک در برخی از دستگاه‌ها اظهار داشت: در برخی از مواقع منابع تخصیص داده شده از سوی دولت به دستگاه‌ها به جای صرف کردن این منابع در زمینه توسعه خدمات الکترونیکی به منظور خرید تجهیزات و ... استفاده شده است؛ در همین راستا دولت باید ضمانت‌هایی را در بخش دولت الکترونیک برقرار کند تا دستگاه‌ها هدف‌های ارائه شده را محقق کنند.


رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه حجم تراکنش‌ها در دولت الکترونیک نسبت به گذشته افزایش بسیار زیادی داشته است، گفت: بالغ بر ۵۵ میلیون و ۵۶۷ هزار تراکنش دولت الکترونیک انجام شده و در سال جاری با توجه به ماهانه بالغ بر ۵۰ میلیون در مجموع امیدواریم بیش از ۵۰۰ میلیون تراکنش انجام شود؛ از سویی دیگر ظرفیت دولت همراه بسیار بالا است و هم اکنون این اپلیکیشن ۷ میلیون نصب دارد و بستری مناسب برای ارائه خدمات است که در همین راستا سازمان ‌ها وزارتخانه ها باید خدمات را بر این بستر بیاورند و نسبت به اقدامات جزیره‌ای جلوگیری کنند.


ناظمی در خصوص اتصال زیرساخت دولت الکترونیک برای شرکت‌های خصوصی خاطر نشان کرد: زیرساخت فیزیکی اتصال بخش خصوصی به GSB فراهم شده و سایپا و ایران خودرو در کنار شرکت‌های فناوری مانند دیوار و زرین پال به این زیرساخت متصل شده و آمارهای آن در ماه‌های آتی منتشر خواهد شد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر