28 خرداد 1398 - 11:08
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد؛

جزییات مذاکرات با رییس اینستکس/ ضرورت مجوز اوفک به یک بانک

رییس کمیسیون بازار پول اتاق تهران با تشریح جزییات مذاکراتش با رییس اینستکس، تاکید کرد: با توجه به تحریم نبودن اقلام بشردوستانه، اوفک باید به یکی از بانک‌های بین‌المللی برای همکاری با ایران مجوز بدهد.
کد خبر : ۱۰۱۰۴۹
اینستکس

فریال مستوفی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره مذاکراتی که با «پِر فیشر» رییس ساز و کار تسهیل تجارت با ایران (اینستکس) در سفر وی به تهران داشته است، گفت: آقای فیشر به همراه وزیر امور خارجه آلمان به تهران سفر کرده بود و در جریان این سفر، دو مرتبه با وی دیدار کردیم.


وی افزود: هدفی که در گفتگوها با رییس اینستکس دنبال می کردم این بود که آمریکایی ها به صراحت اعلام کرده اند که اقلام بشردوستانه و غذا و دارو تحریم نیست و در اینجا باید بانکی از سوی آنها معرفی شود تا معاملات از طریق آن با ایران انجام شود.


رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران خاطرنشان کرد: در حالی که آمریکایی های می گویند غذا و دارو تحریم نیست، اما در عمل به دلیل محدودیت هایی که در نقل و انتقال پول داریم، هیچ بانکی ریسک نقل و انتقال را نمی پذیرد.


مستوفی دلیل ترس بانک های بین المللی از همکاری با ایران را جرایمی که در گذشته پرداخت کرده اند، عنوان کرد و اظهار داشت: بانک های بین المللی در هر قراردادی که نام ایران در آن باشد، وارد نمی شوند و باید «اوفک» مجوزی را در این خصوص برای همکاری ها صادر کند.


وی توضیح داد: تجربه نشان داده که اگر بخواهیم درباره تمامی مسائل به طور کلی توافق کنیم، به نتیجه نخواهیم رسید اما اگر بخواهیم روی یک موضوع مشخص توافق کنیم، زودتر به نتیجه خواهیم رسید.


رییس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی ایران گفت: هم دولت ایران و هم دولت های اروپایی باید بر روی آمریکا در زمینه واردات اقلام بشردوستانه فشار بگذارند تا آنها به بانکی برای همکاری با ایران مجوز دهند.


وی تصریح کرد: نکته دیگری که در مذاکرات با «پر فیشر» بر آن تاکید کردم این بود که حتما باید یکی از کشورهای اروپایی نیز مجوز واردات ۳.۵ تا ۴ میلیارد دلاری نفت از ایران داشته باشد تا از محل آن، هزینه واردات اقلام بشردوستانه طی سال تامین شود.


رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران اظهار داشت: آمریکایی ها باید یکی از کشورها را از تحریم خرید نفت ایران مستثنی کرده و از سوی دیگر بانکی را برای انجام تبادلات بانکی با ایران در خصوص واردات اقلام بشردوستانه معرفی کنند که آن بانک نگرانی از بابت معامله با ایران نداشته باشد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر