30 خرداد 1398 - 09:33
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک:

بانک توسعه صادرات از پیشگامان استفاده از بستر بانکداری باز است

مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک در مراسم بهره‌برداری از بستر بانکداری باز در بانک توسعه صادرات ایران گفت:بانک توسعه صادرات به عنوان یکی از پیشتازان توسعه و بهره برداری از بستر بانکداری باز در کشور است.
کد خبر : ۱۰۱۱۳۳
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، سید ابوطالب نجفی بیان داشت: بانک ها از یک سو تحت فشار مشتریان هستند؛ زمانی مشتریان، سنتی بودند و اعتقاد چندانی به فناوری نداشتند اما نسل جدید چه در رده مشتریان حقیقی و یا حقوقی، در دنیای دیجیتال متولد می شوند و انتظاراتشان از صنعت بانکی و موسسات مالی متفاوت از گذشته است و بانک ملزم است خدمات مورد نیاز را به آنها ارائه دهد.


نجفی خاطرنشان کرد: امروزه بازیگران جدیدی از جمله گوگل و eBay در حالی وارد صنعت بانکداری می شوند که بانک های ما درگیر انواع و اقسام مقررات هستند، این بازیگران بدون محدودیت های یادشده فعالیت کرده و سهم خود را از بازار مطالبه می کنند.


وی با اشاره به مقررات جهانشمول در حوزه بانکداری، افزود: در ادامه این تغییرات، مقررات جدید بر صنعت بانکداری حاکم می شود که یکی از آنها PSD2 است که مبدا آن از اروپاست و در حال حاضر در ایران نیز تحت لوای مقررات جدید اجرا می شود؛ مقررات مبارزه با پولشویی و برگزیت از جمله لوایحی است که با محوریت مدیریت نظام بانکی در دنیا مورد پذیرش کشورهاست و کشور ما نیز برای رعایت این مقررات بین المللی تحت فشار است.


مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک بیان داشت: از طرفی از بعد فناوری نیز تحت فشار هستیم، انواع ساز و کار مالی مانند بلاک چین، بانکداری باز، نظام پرداخت در شبکه های اجتماعی، هوش مصنوعی و... صنعت بانکداری را محاصره کرده و اگر بانکها نتوانند چالش های یاد شده را مدیریت کنند، قطعا کسب و کار خود را از دست خواهند داد و سهم بازار مالی را به رقبا واگذار خواهند کرد.


نجفی گفت: گرچه بانکداری باز هنوز جایگاه خود را در نظام بانکی کشور پیدا نکرده اما روند رو به رشد و بزرگی را آغاز کرده که تاثیر مهمی بر صنعت بانکداری خواهد گذاشت.


به گفته ابوطالب نجفی اولین و مهمترین چالش نظام بانکی در بانکداری باز، حضور هکرها دانست و گفت: صنعت بانکداری در دنیا با چالش هایی روبروست که حرکت روان آنها را در نظام مالی مختل می کند.


وی خاطرنشان کرد: بنابراین موضوع احراز هویت در این فرایند بسیار مهم بوده، لازم است مشتریان و بازیگران در این پروسه به دقت رصد شوند؛ در غیر اینصورت بانک در معرض خطری بزرگ قرار می گیرد.


نجفی اظهار داشت: ما در شرکت خدمات انفورماتیک، روند فناوری را مانیتور کرده و برای آشنایی بانک ها با این سازوکار سرمایه گذاری می کنیم؛ در ادامه با طراحی سرویس های مربوطه با کمک مدیریت ارشد بانک سرویس مربوطه را به مشتریان ارائه می دهیم؛ یکی از سازو کارهای یاد شده، پلتفرم شاهین (پلتفرم بانکداری باز شرکت خدمات انفورماتیک) است که بانک توسعه صادرات به عنوان یکی از پیشتازان این فرایند، در توسعه و بهره برداری از آن همکاری دارد


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر