30 خرداد 1398 - 11:06
سرپرست نظارت گمرکات استان هرمزگان خبر داد؛

۱۰ اقدام گمرک برای تسریع و تسهیل ترخیص کالا

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان از ۱۰ اقدام گمرک شهید رجایی بندرعباس برای تسریع و تسهیل فرآیند ترخیص کالا به ویژه اقلام موردنیاز بخش‌های تولید و صادرات خبر داد.
کد خبر : ۱۰۱۱۴۰
گمرک

به گزارش ایبِنا، حسین سعیدی در جریان بازدید جمعی از نمایندگان مجلس و مسئولان ارشد گمرک ایران از گمرکات استان هرمزگان، ۱۰ اقدام فوق را به این شرح برشمرد.


۱- ارائه خدمات و انجام تشریفات اظهارنامه‌های صادراتی و ترانزیتی به صورت شبانه‌روزی
۲- اجازه ترخیص قطعی کالاهایی که با گواهی بانک عامل، ارز آنها تأمین شده و مشکل مالکیت ندارند.
۳- ارائه تسهیلات ویژه واحدهای تولیدی و صادرکنندگان خوشنام
۴- پذیرش ضمانت‌نامه بانکی برای ترخیص قطعی و سایر رویه‌های ماده ۶ قانون امور گمرکی
۵- فراهم نمودن تمهیدات لازم در راستای نمونه‌برداری از کالاهایی که نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند، قبل از اظهار این کالاها به گمرک
۶- رسیدگی به پرونده اختلافات گمرکی فعالان اقتصادی مجاز به صورت فوری و خارج از نوبت در کمیسیون‌های رسیدگی و حل اختلافات گمرکی
۷- رسیدگی خارج از نوبت به اظهارنامه های تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد اولیه کالاهای صادراتی با توجه به ضرایب تعیین شده و ضریب اهمیت زمانی در سامانه جامع امور گمرکی
۸- پذیرش و تسهیل ورود موقت برای صادرکنندگان
۹- خروج درصدی کالای شرکت های تولیدی که مشکل تخصیص ارز دارند.
۱۰- ترخیص نسیه کالاهای شرکت های تولیدی که مشکل نقدینگی دارند.


وی همچنین درخصوص عملکرد گمرکات استان هرمزگان در سال‌جاری اظهارداشت: طی دو ماهه نخست سال‌جاری بالغ بر ۸ میلیون و ۷۹۳ هزار تن کالا به ارزش ۴ میلیارد و ۱۷۸ میلیون دلار از این گمرکات صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از حیث وزن ۲۸ درصد و از نظر ارزش دلاری ۱۲۵ درصد رشد داشته است.


وی افزود: مواد معدنی ومشتقات نفتی، مواد پتروشیمی، مصنوعات فلزی و محصولات کشاورزی از عمده‌ترین کالاهای صادراتی در این مدت بوده است.


سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان هرمزگان با اشاره به آمار واردات این گمرکات در ماه‌های فروردین و اردیبهشت امسال نیز گفت: عمده واردات از این گمرکات شامل برنج، شکر تصفیه شده، ماشین‌آلات و تجهیزات الکترودهای ذغالی برای کوره‌ها، گوشت و سایر کالاهای مورد نیاز جامعه بوده است که از کشورهایی نظیر چین، هند، امارات، ایتالیا وارد شده است.


سعیدی در این دیدار از حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان ارشد گمرک در استان هرمزگان قدردانی و تشکر نمود و ابراز امیدواری کرد که با حمایت دولت و مجلس گمرک بتواند نقش پررنگ‌تری در توسعه و تسهیل تجارت به ویژه در شرایط تحریم و فشارهای اقتصادی داشته و به حمایت و پشتیبانی خود از تولید و صادرات ادامه دهد.


برچسب ها: گمرک کالا
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر