کاهش ۴۲ درصدی ارزش معاملات اوراق مسکن در فرابورس

حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در ماه پایانی بهار امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۱ و ۴۲ درصد کاهش یافت.
کد خبر : ۱۰۱۲۰۰
گزارش تصویری بورس اوراق بهادار تهران

به گزارش خبرنگار ایبِنا، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در سومین ماه بهار امسال نشان می‌دهد طی ۱۸ روز معاملاتی تعداد ۴۳ میلیارد و ۶۵۲ میلیون ورقه بهادار در ۳ میلیون و ۶۸۶ هزار نوبت به ارزش ۱۴۷ هزار و ۱۱۸ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۴۷۰ درصدی حجم، افزایش ۲۵۶ درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۳۵۶ درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.


این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۲۴۲۵ میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۸۱۷۳ میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۲۶۳۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۶۳۷ میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۹ میلیارد و ۱۴ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۲ هزار و ۸۶۸ میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر رشد ۱۸۷ درصدی حجم و ۶۰۳ درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۳۸۳ درصدی حجم و ۵۷۲ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با خردادماه سال ۹۷ است.


این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۳۳ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۲۸ هزار و ۴۹ میلیارد ریال معامله شده است که از افزایش ۲۱ درصدی حجم و رشد ۱۹ درصدی ارزش معاملات این بازار در خردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.


افزون بر این، بالغ بر ۶۰۸ میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۱۰ میلیارد و ۵۵۱ میلیون ریال و یک میلیون و یک میلیون و ۴۶۰ هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۷۱۸ میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۱۴ درصدی حجم و رشد ۲۷۱ درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین کاهش ۲۱ درصدی حجم و افت ۴۲ درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با خردادماه پارسال دارد.


همچنین شاخص کل فرابورس نیز که معاملات خرداد ماه امسال را از ارتفاع ۲۶۴۴ واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۱۳ درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۲۹۷۸ واحد رسید و افزایش ۳۲ درصدی را هم از ابتدای امسال به نام خود ثبت کرد.


ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۲۷۶۷ هزار و ۲۹۳ میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت رشد ۱۱ درصدی به عدد ۳۱۸۰ هزار و ۳۳۰ میلیارد ریال رسید و بدین ترتیب رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۲۴ درصد ارتقاء داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر