سازمان ملل:

تمدید نشدن معافیت صادرات نفت ایران برجام را به خطر انداخت

یک مقام ارشد سازمان ملل هشدار داد تصمیم آمریکا در عدم تمدید معافیت‌های نفتی ممکن است مانع از اجرای توافق اتمی با ایران موسوم به برجام شود.
کد خبر : ۱۰۱۳۸۹
نفت

به گزارش ایبنا به نقل از رویترز، رزماری دیکارلو، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد، خطاب به شورای امنیت این سازمان اظهار داشت اقدام جدید ایران در کاهش تعهدات برجامی خود کمکی به حفظ توافق نخواهد کرد.


کاخ سفید در ماه آوریل امسال در بیانیه‌ای اعلام کرد معافیت‌های خریداران نفت ایران از تحریم‌های آمریکا، که مهلت آنها روز ۲ مه (۱۲ اردیبهشت) به‌ پایان می‌رسید، دیگر تمدید نخواهد شد. در پی این تصمیم ایالات متحده از تمدید این معافیت‌های شش ماهه‌ که برای برای هشت کشور کرۀ جنوبی، چین، هند، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان تعیین شده بود خودداری کرد.


مقامات ایران در آن مقطع این اقدام آمریکا را محکوم کردند. اتحادیه اروپا نیز در بیانیه ای عدم تمدید معافیت ها از تحریم‌های نفتی آمریکا را باعث تاسف خواند.


پیشتر خوا وال دی آلمیدا، نماینده اتحادیه اروپا در سازمان ملل، به ۱۵ عضو شورای امنیت گفته بود «هیچ جایگزین معتبر و مسالمت‌آمیزی» برای توافق اتمی میان ایران و شش قدرت جهانی وجود ندارد.


شورای عالی امنیت ملی ایران قریب دو ماه پیش در پاسخ به اقدام آمریکا با صدور بیانیه‌ای به طرفین خود در برجام و به ویژه اتحادیه اروپا ضرب الاجلی ۶۰ روز تعیین کرد و تهدید کرد درصورتی که این کشورها تعهدات خودت در قبال توافق هسته‌ای را اجرا نکنند ایران محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را متوقف خواهد کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها