ماموریت پمپئو در دهلی؛ تطمیع هند برای فاصله گرفتن از ایران

وزیر خارجه آمریکا در سفر به هند تلاش کرد با دادن وعده های مختلف، سران هند را قانع کند که از ایران و روسیه فاصله بگیرند.
کد خبر : ۱۰۱۳۹۰
آمریکا و هند

به گزارش ایبنا به نقل از فرانس پرس، مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در دیدار با نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند ضمن دادن وعدۀ کاهش تنش‌های تجاری به وجود آمده میان واشنگتن و دهلی نو را اعلام کرد که بر مذاکره با هدف ایجاد روابطی بهتر میان دو کشور تمرکز خواهد کرد. با این حال او جزئیات بیشتری در این باره که قرار است چگونه بر اختلافات تجاری و سرمایه‌گذاری ایجاد شده میان دو کشور غلبه شود، ارائه نداد.


دسترسی شرکت های آمریکایی به بازارهای هند همچنین مشکلات ایجاد شده بر سر صادرات فولاد و آلومینیوم هند به آمریکا از جمله چالش‌های تجاری دو کشور است و این اختلافات باعث شده که نه تنها هر دو کشور تعرفه‌های سنگینی بر واردات کالاهای طرف مقابل وضع کنند بلکه نگرانی‌هایی نیز دربارۀ به خطر افتادن اتحاد منطقه‌ای آنها بوجود آید.


پمپئو درجریان نشست خبری مشترک با سوبرامانیام جیشانکار، وزیر خارجه هند اعلام کرد که دو کشور دوستانی هستند که می‌توانند به یکدیگر درسراسر جهان کمک کنند.


وی با اشاره به دیدارش با نارندرا مودی نیز افزود که نخست‌وزیر هند از تعهد قوی خود برای استفادۀ حداکثری از پتانسیل‌های روابط دو کشور در موضوعات اقتصادی، انرژی، دفاعی، مبارزه با تروریسم و ارتباط میان مردمان دو ملت سخن گفته است.


تحلیلگران انتظار دارند که هرگونه پیشرفتی در داد و ستد میان دو کشور، در جریان دیدار قریب‌الوقوع دونالد ترامپ و نارندرا مودی این هفته در ژاپن در حاشیه نشست گروه ۲۰ اعلام شود.


روابط نزدیک هند با ایران و روسیه یعنی دو کشوری که از سوی ایالات متحده آمریکا تحریم شده‌اند، از دیگر موضوعات مورد بحث میان مایک پمپئو و مقامات هند بود.


در پی فشارهای واشنگتن، هند خرید نفت مورد نیاز خود را از ایران متوقف کرد. آمریکا همچنین در تلاش است تا هند را از خرید موشک های اس۴۰۰ روسیه منصرف کند.


وزرای خارجه دو کشور در جریان نشست خبری خود اعلام کردند که هر دو موضوع ایران و روسیه مورد بحث قرار گرفته؛ اما جزئیاتی دربارۀ توافقات حاصله در این موضوعات ارائه ندادند.


با این وجود پمپئو در جریان مراسمی که به میزبانی سفیر آمریکا در هند برگزار شد، اعلام کرد آمریکا به هند اطمینان خواهد داد که این کشور بتواند نفت مورد نیاز خود را تامین کند.


برچسب ها: آمریکا هندوستان
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر