09 تير 1398 - 11:11
در گفتگو با رادیو ایبِنا مطرح شد:

لزوم حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز نیما و بازار آزاد

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی بر لزوم حرکت به سمت یکسان سازی نرخ ارز نیما و بازار آزاد تاکید کرد.
کد خبر : ۱۰۱۴۲۴
سید کمال سید علی

سیدکمال سیدعلی در گفتگو با رادیو ایبِنا درباره سامانه نیما و چگونگی فعالیت در این بازار، اظهار داشت: سامانه نیما محلی برای انطباق منابع و مصارف است که خریداران و فروشندگان ارز در این محل یکدیگر را ملاقات و معامله صورت می‌گیرد. در این سامانه تمرکز بر صادرات غیرنفتی بود.


وی افزود: این سامانه وظیفه بازارسازی را برعهده دارد و تعهد بانک مرکزی نیز به میزان ارزی که به این سامانه وارد می‌کند خواهد بود نه بیشتر. معاون ارزی اسبق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه قیمت در این بازار توسط عوامل (صادرکنندگان و واردکنندگان) تعیین می‌شود، هرچند قیمت در این سامانه به دلیل اینکه واردکنندگان کالای واقعی با قیمت بازار امکان واردات کالا را نداشتند، قیمت آن پایین تر از بازار است.


سیدعلی ادامه داد: ورود کالاهای قاچاق و خروج سرمایه دو دلیل عمده تفاوت قیمت بازار آزاد و سامانه نیما است و اگر سیستم قصد داشته باشد که نرخ سامانه نیما و بازار آزاد را به یک نرخ مشخص برساند، باید هم در تعرفه برخی کالاها بازنگری شود و هم به خروج سرمایه به خصوص با افزایش تنش‌های بین المللی توجه شود.


به گفته وی، به مرور برخی کالاها از سرفصل های ارز ۴۲۰۰ تومانی باید برداشته شود به سامانه نیما منتقل شود تا به مرور شاهد یکسان سازی نرخ ارز باشیم. این صاحبنظر حوزه ارزی ادامه داد: یکی از مباحث مهمی که در سامانه نیما باید به آن توجه شود نبود تفکیک اقلام ثبت سفارش شده است،‌ زیرا بانک مرکزی با توجه به اینکه وظیفه تفکیک کالای ثبت سفارش شده را ندارد، هرچه ثبت سفارش از سوی وزارت های مرتبط ارسال می شود، اعمال می شود، در صورتی که باید گروهی مشخص شود تا وظیفه چگونگی ثبت سفارش‌ها و هماهنگی میان وزارتخانه‌ها را ایجاد کنند.


برچسب ها: ارز سامانه نیما
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر