11 تير 1398 - 09:14
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

موضع شفاف ایران در زمینه اینستکس/انتظارات باید برآورده شود

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تاکید بر موضع شفاف ایران در زمینه اینستکس، گفت: باید انتظارات ایران برآورده شود.
کد خبر : ۱۰۱۵۰۳
محمد علی دهقان

محمد دهقان دهنوی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره اقدام جدید اروپا در زمینه اینستکس و برنامه وزارت امور اقتصادی و دارایی در این زمینه، اظهار داشت: موضوع اینستکس مشخص است زیرا در بحث برجام به دلیل بدعهدی آمریکا و خروج از این معاهده عملا منافعی که در برجام برای ایران پیش بینی شده بود تحت الشعاع قرار گرفت و با شیطنت‌ها و محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل تحریم‌ها این شرایط تشدید شد.


معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی، افزود: موضع و صحبت کشور ما در این خصوص مشخص و شفاف است و باید طرف‌های دیگر برجام این نقص را جبران کنند. جبران این نقص براساس برجام است و هرگاه اینستکس توانست شرایطی که در برجام برای سهولت تجارت بین المللی کشور، صادرات و واردات، تامین مالی، انتقال ارز و ... را پیش بینی شده بود، تامین کند می تواند مدعی جبران این بدعهدی‌ها باشد.


به گزارش خبرنگار ایبِنا، اینستکس یا سامانه حمایت از مبادلات تجاری، ابزار ویژه مالی که توسط کشور فرانسه،  آلمان و بریتانیا برای تسهیل تجارت غیردلاری با ایران ایجاد شده است. اینستکس به شرکت‌های اروپایی این امکان را می‌دهد تا با ایران به تجارت بپردازند بدون این که در معرض خطر قانون تحریم آمریکا قرار گیرند. سازوکار این ابزار ویژه مالی به این شکل است که تهاتر بین صادرکنندگان و واردکنندگان یک کشور واحد اروپایی بدون ارتباط مستقیم مالی با ایران انجام می‌شود.


این در حالی است که هفته گذشته اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای از عملیاتی شدن این کانال مالی خبر داد و اعلام کرد که تلاش‌ها برای رفع تحریم‌ها شدت می‌گیرد. ‏ عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز عملیاتی شدن اینستکس را تأیید کرده است. ‏


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر