12 تير 1398 - 13:35
حسینی در گفت و گو با ایبِنا مطرح کرد؛

جزییات کانال مالی عراق برای ایران/ خرید کالاهای غیرتحریمی

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تشریح جزییات کانال مالی عراق برای تجارت با ایران گفت که بغداد پول صادرات برق و گاز کشورمان را به حساب بانک مرکزی در TBI بانک عراق واریز می کند.
کد خبر : ۱۰۱۵۶۷
سیدحمید حسینی

سیدحمید حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایبِنا درباره جزییات مکانیزم مالی عراق برای تجارت با ایران، افزود: بانک مرکزی ایران با توافقی که با دولت و بانک مرکزی عراق انجام داده است، حسابی را نزد TBI بانک عراق که در حقیقت بانک تجاری این کشور است، افتتاح کرده است و قرار است پول صادرات برق و گاز ایران به این حساب واریز شود.


وی توضیح داد که بانک مرکزی ایران می‌تواند از محل فروش برق و گاز صادراتی به عراق که برای سال ۱۳۹۸ حدود ۵ میلیارد دلار برآورد می شود، برای خرید کالاهای مورد نیاز کشور اقدام کند.


دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به این سوال که آیا امکان خرید کالاهای تحریمی نیز با استفاده از این روش وجود دارد یا خیر، گفت: بانک مرکزی در حال حاضر تنها می‌تواند برای خرید کالاهایی که در فهرست تحریم نیستند، از محل حسابی که نزد بانک تجاری عراق دارد، اعتبارات اسنادی (ال سی) باز کرده و خرید خود را انجام دهد.


حسینی با بیان اینکه گفته می شود که سیتی مورگان بانک آمریکا از جمله سهامداران بانک تجاری عراق است، اظهار داشت: با این حال این بانک آمریکایی بیشتر بر مدیریت دارایی‌های (asset management) بانک تجاری عراق نظارت دارد و به طور عملی نمی‌توانیم کالاهایی که در فهرست تحریمی هستند را از آن خریداری کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر