رئیس کل بانک مرکزی ترکیه برکنار شد

ریاست جمهوری ترکیه با انتشار بیانیه ای رسمی اعلام کرد رئیس کل بانک مرکزی این کشور برکنار شده است.
کد خبر : ۱۰۱۶۱۹
امیت ستینکایا

به گزارش ایبِنا از رویترز، براساس حکم صادر شده توسط ریاست جمهوری ترکیه، «مرات ستینکایا» که از آوریل سال ۲۰۱۶ رئیس کل بانک مرکزی ترکیه بود، از سمت خود برکنار شده و «مرات یوسال» معاون وی، جانشین ستینکایا شده است.


هیچ گونه دلیل رسمی برای برکناری رئیس کل بانک مرکزی ترکیه اعلام نشده است اما در هفته های گذشته بازارهای این کشور دارای نوسان بسیاری بود و شاید یکی از دلایل برکناری وی مقاومت برابر تنزیل قیمت ها بوده است.


پیش از این نیز بانک مرکزی ترکیه از سوی رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه برای کاهش نرخ سود بانکی به منظور تقویت رشد اقتصادی تحت فشار بود.


دو مقام دولتی ترکیه به خبرگزاری رویترز گفته اند که اختلاف بین دولت و رئیس کل بانک مرکزی ترکیه در ماه های گذشته بر سر سیاست های پولی افزایش یافته بود.


یکی از این مقامات گفته است: اختلاف نظر بین رئیس کل و سرپرست وزارت اقتصاد ترکیه در ماه های گذشته بسیار عمیق شده بود. رئیس جمهور و وزیر اقتصاد از رئیس کل خواسته بودند تا وی استعفا دهد اما امیت ستینکایا استقلال بانک مرکزی را یادآور شده و از استعفا خودداری کرده بود.


در بیانیه ای که روز شنبه بانک مرکزی ترکیه منتشر کرده بر تداوم سیاست های مستقلانه بانک مرکزی این کشور تاکید شده و آمده است: رئیس کل جدید نیز بر ثبات قیمت ها به عنوان هدف کلیدی بانک مرکزی متمرکز خواهد بود.


برچسب ها: بانک مرکزی ترکیه
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها