18 تير 1398 - 11:17
دبیر سندیکای صنعت برق ایران پیشنهاد داد؛

محاسبه برق مصرفی مزارع تولید ارز رمزها به نرخ صادراتی

دبیر سندیکای صنعت برق ایران با بیان اینکه ایجاد بستر قانونی برای تولید ارز رمزها با برق غیر یارانه‌ای، فرصتی برای نجات اقتصاد صنعت برق کشور است، پیشنهاد داد برق مصرفی مزارع تولید ارز رمزها محاسبه شود.
کد خبر : ۱۰۱۷۴۷
استخراج بیت کوین

به گزارش ایبِنا از اتاق بازرگانی تهران، تکاپوی این روزها برای استخراج ارز رمزها در ایران و کسب درآمد ارزی با برق یارانه‌ای، شاید شور و هیجان افتاده به جان افراد و شرکت‌ها و حتی سازمان‌های عمومی و دولتی را توجیه کند، اما برخی فعالان اقتصادی معتقدند که پا گرفتن قانونی صنعت تولید و خلق ارز رمزها در ایران در شرایط کنونی نفس تازه‌ای به تن نیمه‌جان صنایع کشور می‌دمد.


آنطور که دبیر سندیکای صنعت برق ایران می‌گوید، ایجاد بستر قانونی برای تولید ارز رمزها در ایران با برق غیر یارانه‌ای، فرصتی برای نجات اقتصاد صنعت برق کشور است. سپهر برزی ‌مهر از تولید و استخراج قانونی ارزهای رمزنگاری‌شده در ایران به عنوان یک فرصت ایده‌آل برای تامین مالی صنعت برق و بنگاه‌های فعال این بخش یاد کرد و افزود: طی ۱۳ سال اخیر، روند سرمایه‌گذاری در صنعت برق کشور کاهشی بوده و در حال حاضر تولید برق و ایجاد نیروگاه دیگر توجیه اقتصادی ندارد، در حالی که با ایجاد سازوکارهای قانونی می‌توان از فرصت پیش آمده در تولید و استخراج ارزهای رمزینه در کشور برای جبران نیازهای مالی صنایع برق استفاده کرد.


وی با اشاره به اینکه ظرفیت اسمی و عملی تولید برق در ایران را به ترتیب ۸۰ هزار و ۶۰ هزار مگاوات است، گفت: این در حالی است که حجم مصرف روزانه مزارع استخراج ارزهای رمزنگاری‌شده در کشور در حدود ۵۰۰ تا هزار مگاوات است که در مقایسه با ظرفیت تولید برق در کشور رقم اندکی است.


دبیر سندیکای صنعت برق ایران افزود: صنعت برق کشور با چالش جدی در عدم سرمایه‌گذاری مواجه است چرا که تولید برق دیگر برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی توجیه‌پذیر نیست و سرمایه‌گذاران در صورت واقعی شدن قیمت برق جذب این صنعت می‌شوند و در این صورت امکان بازگشت سرمایه در این بخش فراهم می‌شود.


برزی‌مهر سپس با توضیح اینکه برق مصرفی برای تولید و استخراج ارزهای رمزپایه می‌تواند با نرخ صادراتی در اختیار فعالان این بخش قرار گیرد، نرخ متوسط هر کیلووات ساعت برق در ایران را ۸۰ تومان عنوان کرد و افزود: این در حالی است که متوسط قیمت تمام شده تولید برق برای وزارت نیرو بدون محاسبه گاز حدود ۲۰۰ تومان و با محاسبه گاز مصرفی، حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ تومان به ازای هر کیلووات ساعت است. به این ترتیب، دولت بابت هر کیلووات ساعت برق مصرفی نزدیک به ۵۰۰ تومان یارانه به مشترکان می‌دهد.


وی محاسبات سندیکای صنعت برق ایران برای توجیه‌پذیری تولید ارز رمزها در کشور برای کمک به تامین مالی این صنعت را توضیح داد و افزود: تولید هر واحد بیت‌کوین نزدیک به ۷۲ هزار کیلووات ساعت برق مصرف می‌کند که هزینه واقعی این مصرف حدود ۳۵ میلیون تومان است، حال آنکه استخراج‌کنندگان این ارز مجازی در کشور که از برق یارانه‌ای صنعتی، خانگی یا کشاورزی بهره می‌برند، در حال حاضر برای تولید هر بیت‌کوین تنها حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.


دبیر سندیکای صنعت برق ایران ادامه داد: بنابراین اگر با تدوین قوانین یا آیین ‌نامه‌های مرتبط از سوی دولت، سازوکار تولید ارزهای رمزپایه در ایران قانونی و نرخ محاسباتی برای مصرف برق مزارع تولیدی این بخش، واقعی و بر مبنای نرخ صادراتی برق محاسبه شود، تزریق مالی مناسبی به صنعت برق کشور صورت می‌گیرد و موجب احیای دوباره این صنعت و زنجیره آن خواهد شد.


برزی‌مهر از برگزاری جلساتی میان وزارت نیرو، بانک مرکزی، سازمان بورس و برخی دیگر از دستگاه‌های دولتی برای تدوین آیین‌نامه مربوط به محاسبه نرخ برق مصرفی تولید و استخراج ارز رمزها در کشور، خبر داد و گفت: طبق توافقات به عمل آمده، نرخ محاسباتی این بخش، ۷ سنت به ازای هر کیلووات ساعت تعیین شده و بخشنامه آن نیز به کمیسیون اقتصادی دولت ارجاع شده و قرار است در هیات وزیران نیز به بحث گذاشته و تصویب شود.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر