20 تير 1398 - 15:03
معاون اول رییس‌جمهور؛

نرخ ارز به آرامش نسبی رسید/ تراز تجاری کشور؛مثبت ۱.۱ میلیارد دلار

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه نرخ ارز نیز امروز به آرامش نسبی رسیده و باید به سمت واقعی شدن حرکت کند، گفت: میزان ذخایر کالاهای استراتژیک کشور در برخی اقلام دو برابر میزان تعیین شده است.
کد خبر : ۱۰۱۸۳۸
اسحاق جهانگیری

به گزارش ایبِنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز پنج شنبه در همایش فرمانداران سراسر کشور که در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه تردیدی نیست که کشور در شرایط پیچیده، حساس و دشواری قرار گرفته است، گفت: مدیران در شرایط کنونی و برای عبور از تهدیدها وظیفه دارند به دنبال کشف و خلق فرصتهای جدید باشند و در مقابل تهدیدها منفعل نشوند.


جهانگیری افزود: بی سابقه ترین تهدیدهای آمریکا بعد از خروج این کشور از برجام به کشورمان تحمیل شد تا در مرحله نخست به اصل نظام و بعد از آن به اقتصاد کشور و زندگی مردم آسیب وارد کند. راهبردی که آمریکایی ها در تحریم پیش گرفته اند، این است که علاوه بر اعمال فشار بر جمهوری اسلامی، منطقه را هم دچار التهاب کنند.


وی با بیان اینکه سیاست آمریکا در ایجاد گروه های تروریستی و اختلاف افکنی در منطقه برهم زدن امنیت خلیج فارس و خاورمیانه است، اظهار داشت: هدف آنها تامین امنیت رژیم صهیونیستی است چرا که این رژیم جز در یک فضای ناامن امکان حیات ندارد.


معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه تلاش آمریکایی ها برای صفر کردن فروش نفت ایران و فروپاشی اقتصاد کشور شکست خورده است، اما باید بدانیم آمریکایی ها همچنان بر راهبرد خود پافشاری می کنند گفت: چنانکه همین دیروز رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که تحریم های سخت تری علیه ایران اعمال خواهد کرد.


جهانگیری با تاکید بر اینکه نمی توان با اتکا به راهکارهای سنتی و نخ نما از این مرحله حساس عبور کرد، اظهار داشت: امروز، زمان نشان دادن فهم و عزم و اراده متفاوت برای رویارویی با مشکلات است. مهمترین بروز و ظهور این فهم و اراده این است که دولت بتواند از ظرفیتهای درونی اعم از توان مردمی و نهادهای مدنی کشور برای عبور از این وضعیت استفاده کند.


وی در بخش دیگری از سخنانش، ضمن ارائه تحلیلی از شکست آمریکا در آسیب زدن به نظام جمهوری اسلامی، به موضوع اقتصاد به عنوان هدف دوم آمریکا برای فروپاشی نظام پرداخت و گفت: تردیدی در این نیست که آمریکایی ها بعد از خروج از برجام، ضرباتی به اقتصاد کشور زدند و باعث کاهش ارزش پول ملی، افزایش تورم و شوک های روانی در جامعه شدند، اما نتوانستند از این نقشه نیز موفقیتی به دست آورند.


جهانگیری گفت: تلاش آنها برای نابودی کامل منابع درآمدی ایران با شکست مواجه شد. در این دولت وزارت نفت تلاش وسیعی برای به شکست کشاندن نقشه دشمن در راستای به صفر رساندن فروش نفت انجام داد و از همه ظرفیت ها برای فروش نفت استفاده شد و هر کس در این زمینه راهکار موثری ارائه کرد، مورد استقبال قرار گرفت.


وی تاکید کرد: ما تنها از راهکار کسانی استقبال نکردیم که فکر می کردند شرایطی بوجود آمده که می توانند به بهانه تحریم، منابع نفتی را از دست مردم خارج کرده و بابک زنجانی درست کنند. ما به اینها مجوز ندادیم. این فریادها علیه وزارت نفت، فریاد امثال بابک زنجانی ها است.


معاون اول رئیس جمهور افزود: با وجود دشمنی های آمریکا، صادرات غیرنفتی سه ماهه امسال ۱۱ و نیم میلیارد دلار بوده که در مقایسه با مجموع واردات سه ماهه کشور که ۱۰ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بوده، تراز تجاری مثبت یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلار را نشان می دهد.


وی اظهار داشت: این تراز تجاری مثبت در هیچ کشور منطقه نظیر ندارد و ما به صادرات کالاهای غیرنفتی به منظور تامین نیازهای کشور ادامه خواهیم داد. یکی از دغدغه های ما این بود که ممکن است ارز صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور باز نگردد. خوشبختانه در سه ماهه اخیر، ۵ میلیارد دلار ارز صادرکنندگان کالا و خدمات در سامانه نیما در اختیار واردگنندگان قرار گرفته است.


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به نرخ اشتغال ایجاد شده در سه ماهه اول ۹۸ نسبت به مدت مشابه سال قبل تصریح کرد: بر اساس گزارش های رسمی مرکز آمار، در بهار سال ۹۸ تعداد شاغلین کشور ۲۴ میلیون و ۳۸۲ هزار و ۷۶۴ نفر اعلام شده که نسبت به بهار پارسال بیش از ۳۲۱ هزار نفر افزایش نشان می دهد. اقتصاد کشور در شرایط مواجهه با سنگین ترین تحریم های تاریخ خود توانسته نرخ بیکاری ۱۲.۱ درصدی در بهار ۹۷ را به ۱۰.۸ در بهار امسال برساند.


جهانگیری با بیان اینکه این شاخص های مثبت اقتصادی نشان می دهد که ما دچار فروپاشی اقتصادی نشده ایم، خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دغدغه های نظام در ۱۴ ماه گذشته این بود که برای تامین کالاهای خاصی دچار کمبود شویم. البته در مقاطعی با این مشکل روبرو شدیم، اما از مهمترین تصمیمات دولت این بود که کالاهای اساسی با اطمینان در اختیار مردم قرار بگیرد. در این زمینه ۲۵ کالای اساسی با قیمت های مناسب در شبکه توزیع در اختیار مردم قرار گرفت که از نظر وزنی ۴۷ درصد و از نظر ارزشی ۵۴ درصد نسبت به سه ماهه سال ۹۷ افزایش یافته است.


وی گفت: در حال حاضر میزان ذخایر کالاهای استراتژیک کشور در برخی اقلام دو برابر میزان تعیین شده از سوی شورای عالی امنیت ملی است. کالا به قدر کافی در کشور وجود دارد، اما قبول داریم که در نظام توزیع مشکلاتی وجود دارد که فرمانداران باید با نظارت و در هماهنگی کامل با بخش بازرگانی کوچکترین نیازهای دورافتاده ترین روستاهای کشور را نیز رصد و تامین کنند.


معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه تالارهای بورس در همه کشورها میزان الحراره اقتصاد آنهاست، اضافه کرد: با وجود همه تلاش های دشمن برای فروپاشی اقتصاد ایران، شاخص بورس در سال ۹۷، ۸۶ درصد افزایش یافت و این ارتقای شاخص در سه ماهه اول سال ۹۸ نیز با رشد ۳۹ درصدی ادامه یافته است. معنای این ارقام این است که مردم به اقتصاد کشور اعتماد دارند و به جای آنکه سرمایه خود را روی کالاهای نقد شونده که می تواند آثار مخربی داشته باشد، متمرکز کنند، در بورس سهام خرید می کنند.


جهانگیری اظهار داشت: نرخ ارز نیز امروز به آرامش نسبی رسیده و باید به سمت واقعی شدن حرکت کند. البته دولت در این زمینه عجله نمی کند و ترجیح می دهد با یک حرکت اقتصادی حساب شده این موضوع را به نتیجه برساند.


معاون اول رئیس جمهور همچنین از وضعیت مطلوب کشور در خصوص بدهی های ارزی خارجی سخن گفت و تصریح کرد: کل بدهی خارجی کشور در سال ۹۶، ۱۲.۴ میلیارد دلار بود که امروز و با وجود فشارهای سنگین اقتصادی به ۹.۵ میلیارد دلار رسیده است. البته ما در فرصت های لازم از منابع خارجی نیز در توسعه کشور بهره خواهیم گرفت.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر