23 تير 1398 - 10:29

نقش صورت معاملات فصلی الکترونیکی در نظام مالیاتی

ارائه فهرست معاملات فصلی موجب نظم و انضباط مالی و شفافیت اقتصادی خواهد شد و هم رقابتی سالم و مطلوب در فعالیت‌های اقتصادی ایجاد می‌کند که این امر از بروز فعالیت‌های سودجویانه جلوگیری می‌کند.
کد خبر : ۱۰۱۸۴۸
مالیات

به گزارش ایبِنا، صورت معاملات فصلی سندی مهم در نظام اقتصادی کشور است. اطلاعات مندرج در صورت معاملات فصلی زمینه ساز شفافیت اقتصادی و تامین کننده عدالت مالیاتی است. اصولا نظام مالیاتی برای تحقق اهداف و مسئولیت های خود باید اطلاعات لازم را در اختیار داشته باشد.


از آنجایی که یکی از مهم ترین اهداف سازمان امور مالیاتی کشور، تکریم ارباب رجوع و ارائه خدمات مطلوب و بهینه به مودیان مالیاتی است، این سازمان اقدامات متعددی را برای نیل به این هدف انجام داده است. از جمله این اقدامات می توان به تسهیلات و امکانات ارسال الکترونیکی صورت های معاملات فصلی، در راستای اجرای ماده ۱۶۹ قانون مالیات های مستقیم، اشاره کرد.


از سوی دیگر اجرای ماده ۱۶۹ فضای رقابتی سالمی را در بازار کسب و کار جامعه حاکم خواهد کرد و سد ایمنی در برابر پولشویی، رانت خواری و رشوه بوده و با فرار مالیاتی مبارزه می کند و هرگونه شبهه و تردید در میان صاحبان مشاغل و تولیدکنندگان را خنثی کرده و توزیع عادلانه ثروت در میان آحاد جامعه را به همراه دارد.


سامانه‌ الکترونیکی جهت ارسال صورت معاملات فصلی مزایای بی‌شماری دارد که عبارتند از: سرعت بخشیدن به امور با حداقل اشتباه و رعایت حقوق صاحبان مشاغل و در نتیجه تکریم مودیان، برطرف ساختن بهانه‌های غیرموجه اشخاص برای عدم ارسال صورت معاملات خود، زیرا این امکان به آنها داده می‌شود که در هر ساعتی از شبانه‌روز در هر مکانی که حضور دارند مبادرت به ارسال صورت معاملات خود نمایند ولی در حال حاضر با ارسال الکترونیکی صورت معاملات فصلی از طریق سامانه‌های مالیاتیwww.tax.gov.ir، انجام کلیه عملیات بدون نیاز به مراجعه به واحدهای مالیاتی صورت می‌پذیرد و سامانه عملیات الکترونیکی مودیان همیشه فعال و در دسترس فعالان اقتصادی و صاحبان مشاغل است.


در نهایت می توان گفت که دولت توانسته است با بهره گیری از فناوری های پیشرفته، بسیاری از اهداف و برنامه های بلندمدت و متعالی همچون تحقق دولت الکترونیک را در قالب تسهیل فرآیند پرداخت مالیات، محقق کند.


برچسب ها: مالیات معاملات
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر