22 تير 1398 - 09:04
آشنایی با مفاهیم اقتصادی /۲۷۳

ضمانتنامه استرداد کسور وجه الضمان چیست؟

پیمانکاران در هر مقطع از پروژه، لیست هزینه‌های انجام شده را برای کارفرما ارسال می‌کنند تا پس از تأیید کارفرما، وجه هزینه ها را دریافت نمایند؛ ولی درصدی از هزینه‌ها، نزد کارفرما کسر و باقی می ماند.
کد خبر : ۱۰۱۸۵۰
پول نو بازار اسکناس نو

به گزارش ایبِنا،معمولاً به استناد قرارداد اصلی بین کارفرما و پیمانکار، همزمان با پیشرفت پروژه، پیمانکار (ضمانت خواه) در هر مرحله، صورت وضعیت هزینه های انجام شده را برای کارفرما ارسال و با تأیید کارفرما (ذینفع) پس از کسر ۱۰% از هر صورت وضعیت، به عنوان کسور وجه الضمان مابقی وجه آن را به پیمانکار پرداخت می‌کند.




کسور وجه الضمان مذکور، به منظور اطمینان از حسن اجرای تعهدات پیمانکار درنظر گرفته می شود تا چنانچه در پایان اجرای پروژه، نواقصی موجود باشد؛ کارفرما بتواند از محل وجه الضمان کسر شده جبران خسارت نماید. پس از اینکه کار پروژه به اتمام رسید و طرح به طور موقت تحویل کارفرما گردید، ممکن است کارفرما در قبال اخذ ضمانت نامه استرداد کسور وجه الضمان، نسبت به پرداخت مبلغ کسر شده به پیمانکار اقدام نماید.



شرایط استفاده:


- متقاضی صدور ضمانت‌نامه باید حسب ضوابط مقرر، نسبت به ارائه وثایق و تضمینات لازم و تودیع وجه سپرده و پرداخت کارمزد متعلقه اقدام نماید.



- متقاضی صدور ضمانت‌نامه موظف است مدارک اثبات کننده قابلیت، تجربه، تخصص و توانایی خود را در زمینه تعهد موضوع ضمانت‌نامه مورد تقاضا ارائه نماید.



- حداقل ۱۰% مبلغ ضمانت نامه باید به صورت وجه نقد یا طلا یا اسناد خزانه یا اوراق مشارکت یا سپرده سرمایه گذاری مدت دار یا گواهی سپرده سرمایه گذاری و یا حساب ارزی از سوی متقاضی تأمین و به عنوان وثیقه به بانک ارائه شود.



- اعتبار ضمانتنامه حداکثر برای مدت یکسال و بنابر درخواست ذینفع قابل تمدید و تقلیل می‌باشد.



ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر