سفیر ایران در ترکیه خبر داد؛

تلاش حداکثری ترکیه برای رهایی از تحریم‌های آمریکایی علیه ایران

سفیر ایران در آنکارا در خصوص تحریم‌های ضد ایرانی واشنگتن و تاثیر آنها بر روابط ایران و ترکیه توضیح داد.
کد خبر : ۱۰۲۰۰۶
ایران و ترکیه

به گزارش ایبنا، محمد فرازمند، سفیر ایران در ترکیه در گفتگو با اسپوتنیک عنوان کرد: ترکیه کشور دوست و مستقلی است که بارها اعلام کرده تحریم های ناعادلانه علیه ایران را نمی‌پذیرد و نمی‌خواهد بخشی از مکانیزم تحریمی علیه کشور دوست باشد.


وی افزود: تحریم های ناعادلانه وضع شده توسط آمریکا پس از خروجش از برجام، نه تنها بر ملت ایران بلکه بر تمامی کشورهای مستقلی که خواستار روابط عادی تجاری با ایران هستند، تاثیر منفی می گذارد. ترکیه که بخش اعظمی از نیاز انرژی خود را به واسطه ایران تامین می کند به طور مستقیم عواقب تحریم های ضد ایرانی را حس می کند. در عین حال ما می بینیم که ترکیه حداکثر تلاش خود را برای آزاد سازی از تحریم های نادرست در تجارت منابع انرژی با ایران انجام می دهد.


فرازمند همچنین یادآوری کرد که در جریان دیدار وزیر امور خارجه ترکیه از ایران در ماه ژوئن بین طرفین یادداشت تفاهمی امضا شد که در آن همکاری ایران و ترکیه توسعه یابد و تحت فشار و تاثیر کشور ثالث قرار نگیرد. سفیر ایران بیان داشت: "سفر چاووش اغلو به اصفهان به معنای ادامه ملاقات‌های دیپلماتیک و تماس‌ها بین دو کشور است. در جریان این سفر امضای طرح تضمین تماس ها و همکاری ها بین وزرای خارجه دوکشور و یادداشت تفاهم مربوط به درک متقابل امضا شد. طبق این سند برنامه های همکاری بین ایران و ترکیه عملی شده و در زمان مشخص شده اجرای خواهد شد بدون آنکه کشور ثالث روی آن تاثیر بگذارد."


سفیر ایران در ترکیه ضمن یادآوری این نکته که در سال ۲۰۱۷، بالغ بر ۴۴ درصد واردات نفت ترکیه از ایران بود و ماهانه به طور متوسط یک میلیون نفت وارد می شد، خاطر نشان کرد: ایران و ترکیه کار را برای دفاع از منافع مردم دو کشور و کمتر کردن خسارت های تحریم‌ها ادامه می‌دهند. البته بخش خصوصی و از جمله حوزه بانکی و انرژی به کارهای محتاطانه تری نیازمند است. در عین حال مهم است که کشورها ضمن حمایت از منافع خود سعی دارند که بخش خصوص حداقل خسارت را ببیند و نمی‌خواهند کورکورانه تحریم های یکجانبه بازیگران جهانی را اجرا کنند.   


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر