25 تير 1398 - 09:36
معاون علمی رییس‌جمهور؛

تراکنش فین‌تک‌ها یکساله ۱۰ برابر شد

معاون رییس جمهور اظهارداشت: تراکنش فین‌تک‌ها تنها ظرف یکسال گذشته ١٠ برابر شده و روزانه هزاران میلیارد تومان تراکنش اینترنتی در کشور انجام می‌شود.
کد خبر : ۱۰۲۰۱۷
سورنا ستاری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهور صبح امروز (سه شنبه) و در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، گفت: تلاش نکنید، در تقابل با استارت‌آپ‌ها شکست می‌خورید؛ با مخالفت با این جریان کسی سود نمی برد چرا که آنها برنده هستند و ما هم پشت سر آنها ایستاده و از آنها حمایت می‌کنیم.


وی با طرح این سوال که آیا زمان ابن سینا به اندازه امروز در حوزه پژوهش و آموزش هزینه می‌کردیم؟، افزود: نمی‌گویم در این بخش زیاد هزینه می‌شود اما چه شد با این همه هزینه و ۳۳ میلیون جوان بین ۲۰ تا ۳۰ سال و ۴.۵ میلیون دانشجو به اینجا رسیده‌ایم؟ کجای راه را اشتباه رفته ایم؟


معاون رییس جمهور با بیان اینکه در کشور پژوهشکده کم نداریم، اظهار داشت: وقتی به دولت آمدم از من سوال می‌کردند که با این همه پژوهشکده چه مشکلی حل شده است؟ ستاری با بیان اینکه بخش خصوصی را در پژوهش فراموش کردیم، ادامه داد: فکر کردیم فقط دولت باید در پژوهش سرمایه‌گذاری کند، اما نباید انتظار محصول از پژوهشی داشت که سرمایه آن صرفا از پول دولت تامین می شود.


وی تاکید کرد: از دانشگاهی که با پول دولت بچرخد نمی‌توان انتظار محصول داشت. سقف پرش دانشگاه‌ها با پول محدود است و مثل کارمندی می‌ماند که با پول دولت کار می‌کند. اگر دانشگاه می‌خواهد جهش داشته باشد نباید بیشتر از ۱۵ درصد بودجه آن دولتی باشد و بقیه سرمایه آن باید از طریق فروش فناوری و سهام تامین شود.


وی با تاکید بر اینکه اساسا محصول از شرکت بیرون می آید و نه دانشگاه، خاطرنشان کرد: اگر بدنبال محصول از پژوهش هستیم، باید بخش خصوصی سرمایه گذار باشد. باید اکوسیستمی درست کنیم که بخش خصوصی روی جوان ها به عنوان نیروهای اقتصاد دانش بنیان سرمایه گذاری کند.  


رییس بنیاد ملی نخبگان تصریح کرد: در اکوسیستم قبلی که بر اساس اقتصاد نفتی ایجاد شده، نمی توانیم چنین بستری ایجاد کنیم. ستاری با تاکید بر اینکه در اقتصاد دانش بنیان بحث ارزش افزوده مهم است، ادامه داد: باید بپذیریم کار کشور دیگر با خام فروشی جلو نمی رود. البته که خام فروشی فقط نفت نیست و موضوع معدن و زعفران و ... را هم در بر می گیرد.  


معاون علمی و فناوری رییس جمهور ادامه داد: امروزه دیگر نباید افتخار کنیم که تامین کننده زعفران دنیا هستیم، بلکه ارزش افزوده روی این ماده خام و محصولات استخراج شده از آن اهمیت دارد. برای انجام این قبیل کارها هم نمی توان روی پول دولت حساب کرد و بخش خصوصی باید وارد عمل شود.  


وی دربخشی دیگر از سخنانش با اشاره به تقابل اقتصاد سنتی و دانش بنیان، گفت: تقابل با استارت آپ ها به شکست منجر خواهد شد و کسی از این تقابل سود نمی‌برد. در تقابل با نسل جدید شکست می خورید و تنها راه این است روی آنها سرمایه‌گذاری کنید.


ستاری تاکید کرد که باید پشت اکوسیستم جدید بایستیم و با فرهنگ و اقتصاد سنتی مبارزه کنیم. معاون علمی و فناوری رییس جمهور با بیان اینکه وظیفه داریم ورود بخش خصوصی را به اکوسیستم جدید ایجاد شده تسهیل کنیم، بیان داشت: اولویت ما سرمایه گذاری روی استارتاپ های حوزه تکنولوژی است چرا که معتقدیم استارت آپ های حوزه خدمات راهشان را پیدا می کنند.


تراکنش فین تک‌ها یکساله ١٠ برابر شد


معاون علمی و فناوری رییس جمهور گفت: تراکنش فین تک ها تنها ظرف یک سال گذشته ١٠ برابر شده و روزانه هزاران میلیارد تومان تراکنش اینترنتی در کشور انجام می شود. وی با بیان اینکه تمامی بانک ها امروز فین تک دارند، افزود: تمام بانک ها که بخشی از اقتصاد سنتی بودند و ساختمان می خریدند، امروز فین تک می خرند.


ستاری اظهار داشت امروز شرکت های بیمه نیز به سمت فروش آنلاین بیمه رفته اند و می خواهند با فین تک ها بیمه نامه بفروشند. معاون علمی و فناوری رییس جمهور تاکید کرد: وظیفه ما به عنوان دولت، تسهیل ورود بخش خصوصی به اکوسیستم است.


وی تصریح کرد: اقتصادهای نفتی و با دارا بودن منابع زیرزمینی، دولت های چاق با تعداد نفرات بالا و بروکراسی و قوانین زیاد و متناقض دارند و راهکار این موضوع نیز حمایت از استارت آپ هاست.


برچسب ها: اقتصاد استارتاپ
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر