تاثیر متقابل بورس و دلار در ایران؛

سهام با دلار قیمت‌گذاری می‌شود؟

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز سه‌شنبه و همزمان با ادامه نزول قیمت دلار در بازار آزاد ارز بیش از ۷ هزار واحد سقوط کرده که این اتفاق دستاویز گزارش ویژه یورونیوز شده است.
کد خبر : ۱۰۲۰۷۹
دلار

به گزارش ایبنا به نقل از یورونیوز، همزمان با عقبگرد نرخ آزاد دلار از ۱۲ هزارتومان، شاخص کل بازار سهام تهران نیز روز سه‌شنبه با افت ۲.۷۸ درصدی تا ۲۴۶ هزار و ۲۶۸ واحد کاهش یافت. تلاقی ثبت پایین‌ترین نرخ آزاد دلار طی ۵ ماه گذشته با یکی از ۱۰ کاهش‌ تاریخی شاخص کل بورس تهران بار دیگر فرضیه تاثیرگذاری بالای کاهش ارزش برابری ریال را بر جهش قیمت سهام طی دو سال گذشته مطرح کرده است.


در حالی که طی دو سال گذشته نرخ برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا بیش از ۲۰۰ درصد کاهش یافته، شاخص کل بورس تهران نیز به همین میزان رشد کرده است. شاخص کل بورس تهران نشان دهنده میانگین وزنی قیمت سهام معامله شده شرکت‌های عضو بورس تهران است.


مقایسه روند نوسان نرخ آزاد دلار و شاخص کل بورس تهران نشان دهنده همبستگی مثبت بالای ۸۰ درصد میان این دو تا پیش از تشدید افت اخیر نرخ ارز است. اما در فاصله ۲۴ اردیبهشت ماه گذشته تا ۲۴ تیرماه جاری، مسیر حرکت شاخص کل بورس تهران و نرخ دلار در بازار آزاد معکوس شد ولی بار دیگر از روز سه‌شنبه همسو شده است.


در شرایطی که طی دو روز ابتدایی هفته کاری جاری، برخی فعالان بازار، افزایش عرضه ارز را ناشی از تلاش فعالان بازارهای مالی برای بهره‌مندی از فرصت چهارمین عرضه اولیه سال ۱۳۹۸ در بورس تهران می‌دانستند، روز سه‌شنبه نیز برخی فعالان بازار سرمایه بر این باور بودند که شتاب‌گیری فروش سهام در بورس تهران به معنای آغاز تلاش برخی نوسان‌گیران حرفه‌ای بازار برای آزاد کردن نقدینگی و کسب سود از خرید ارز پس از پایان سقوط قیمتی است.


برچسب ها: دلار بورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر