وزیر امور خارجه روسیه :

عملکرد «اینستکس» ناچیز و هیچ است

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد تا به حال فقط چند میلیون دلار پرداخت از طریق مکانیزم محاسبات بین اتحادیه اروپا و ایران موسوم به «اینستکس» انجام شده که در واقع ناچیز و هیچ است.
کد خبر : ۱۰۲۱۰۴
لاوروف

به گزارش ایبنا به نقل از اسپوتنیک، سرگئی لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: فعلاً «اینستکس» فقط می تواند به تحویل کالاهای انسانی همچون مواد غذایی و دارو خدمات ارائه دهد که بدون این هم آمریکا آنها را کالاهای ممنوعه اعلام نکرده است. طوری که در دیدار پریروزبا مارکوس ادر، نماینده اتحادیه اروپا در روسیه مطلع شدم تا به حال چند میلیون دلار پرداخت از این طریق انجام شده است.


وی افزود: البته این رقم در مقایسه با تعهدات شرکای ایران در چارچوب برجام که خریداری بدون ممانعت نفت ایران و حواله بدون مانع پرداخت های مربوط به بهای این ماده انرژی زا را در نظر می گیرند، هیچ است.


لازم به ذکر است : ساز و کار حمایت از مبادلات تجاری موسوم به «اینستکس» توسط آلمان، فرانسه و انگلیس، اوایل فوریه سال ۲۰۱۹ (بهمن ۱۳۹۷) نهایی و ثبت شد؛ اما از آن روز تا به حال هنوز این ساز و کار کاملاً عملیاتی نشده است.


همچنین هدف این ساز و کار ادامه تجارت بین اعضای اتحادیه اروپا و ایران علی رغم تحریم های آمریکا از زمان خارج شدن ترامپ از برجام در ماه مه سال ۲۰۱۸ است .


برچسب ها: روسیه اینس تکس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر