28 تير 1398 - 10:32
در گفتگو با ایبِنا مطرح شد:

تصمیم صحیح بانک مرکزی درباره حق انتشار رمز ارزها

یک فعال حوزه بانکداری الکترونیک، گفت: تصمیم بانک مرکزی درباره حق انتشار رمز ارزها صحیح بوده است.
کد خبر : ۱۰۲۱۲۴
بیت کوین

کریم خمسه در گفتگو با ایبِنا درباره دستورالعمل بانک مرکزی درباره رمز ارزها، اظهار داشت: بانک مرکزی اخیرا بخشنامه ای صادر کرد که براساس آن حق انتشار رمز ارز با پشتوانه ریال، طلا و فلزات گرانبها و انواع ارز در انحصار بانک مرکزی است و فعالیت اشخاص برای تشکیل، ایجاد و اداره شبکه پولی و پرداخت موازی سامانه های رسمی کشور را که مبتنی بر فناوری زنجیره بلوک هستند، غیرمجاز اعلام شده است.


وی افزود: به نظر من نکته اصلی این بخشنامه ممنوعیت به کارگیری رمز ارزها در نظام پولی کشور است که باعث انتقادهایی هم شده و این محدودیت به این دلیل است که مدیریت نظام پولی کشور و کنترل پایه پولی بر عهده بانک مرکزی است و از این جهت این تصمیم درست است و نباید اجازه داده شود هر فعالی مستقل از نظام پولی کشور شروع به ایجاد و خلق پول در کشور کند.


این فعال حوزه بانکداری الکترونیک، درباره انتقادها درباره این بخشنامه گفت: برخی در این زمینه سرمایه گذاری و فعالیت هایی را آغاز کرده اند در این حوزه اما هر کشوری با هر ساختاری که دارد، بانک مرکزی مسئول تنظیم سیاست های پولی کشور است و این مدیریت باید واحد و متمرکز باشد. نباید این اجازه داده شود تا هرکسی بیاید در این نظام پولی اختلال ایجاد کند به خصوص با توجه به وضعیت فعلی کشور  که باید انضباط مالی و اقتصادی داشته باشیم و این موضوع بیش از پیش اهمیت خواهد داشت.


به گفته خمسه، به کارگیری هر وجهی در خارج از وجه رایج کشور در نظام پولی ایجاد اختلال می کند. البته ممکن است برخی به دلیل علاقه به مباحث تکنولوژی، به این بخشنامه انتقادهایی داشته باشند اما به نظر من تصمیم درستی است به خصوص که این موضوع خارج از اداره مدیر نظام پولی کشور است.


وی در پایان تاکید کرد: شاید ما در برخی موارد به سیاست های مدیر اداره نظام پولی کشور انتقادهایی داشته باشیم اما این انتقادها دلیل بر این نیست که اختیارش را کم کنیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر