31 تير 1398 - 12:33

دلایل عبور بانک صادرات از نقطه سر به سر

صورت‌های مالی (حسابرسی نشده) منتشر شده بانک صادرات برای دوره مالی سه ماهه امسال نشان می‌دهد که این بانک با کسب سود خالص ۱۴۲میلیارد ریالی برای اولین بار طی سه سال گذشته از نقطه سر به سر عبور کرده است.
کد خبر : ۱۰۲۲۴۱
بانک صادرات ایران در قاب ایبِنا

به گزارش خبرنگار ایبِنا، گزارش های (حسابرسی نشده) سه ماهه ابتدای سال ٩٨ بانک صادرات ایران که در سامانه کدال منتشر شده، نشان می دهد که سود خالص بانک صادرات در فصل بهار ۹۸ به  ١٤٢ میلیارد ریال رسیده است. این رقم در مقایسه با زیان ٩ هزار و ٤٧٨ میلیارد ریالی سه ماه مشابه سال ٩٧، افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.


نماد «وبصادر» که از تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۹۵ بسته و در ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ بازگشایی شد، بیش از سه سال بود که سودده نبود و این برای اولین بار است که بزرگترین بانک بورسی کشور از نقطه سر به سر عبور کرده است.


بر اساس گزارش سود و زیان سه ماهه مورد اشاره، زیان ٥٤ ریالی انباشته هر سهم در سه ماه اول سال ٩٧ به یک ریال سود در سه ماه اخیر کاهش یافته و تداوم این روند، می تواند باعث ورود بانک صادرات به منطقه سودآوری شود.


بررسی صورت های مالی بانک صادرات در سه ماهه ابتدایی سال ۹۸ نشان می دهد که زیان انباشته این شرکت که در دوره مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال قبل رقم ۷۶.۶۰۳.۹۲۹ میلیون ریال بود، در سه ماهه نخست امسال به ۷۶.۴۶۱.۶۹۴ میلیون ریال کاهش پیدا کرده است.


این موضوع پس از آن اتفاق می افتد که سرمایه بانک صادرات افزایش یافت و به رقم ۱۷۵ میلیون و ۳۵۳ هزار و ۹۷۲ میلیون ریال رسید. البته این تنها موضوعی نبود که باعث عبور این بانک از نقطه سر به سر شده است بلکه یکی دیگر از مهم ترین دلایل این مساله، تلاش برای کاهش ۳۳ درصدی میزان زیان بانک صادرات در سال ۹۷ عنوان می شود.


از سوی دیگر دلایلی همچون افزایش ۵۰ درصدی منابع ارزان قیمت، فروش حدود ۱۷۲ میلیارد تومان اموال مازاد بانک صادرات در سال گذشته (که نسبت به سال قبل از آن بیش از ۱۰۰ درصد رشد داشت)، رعایت انضباط مالی، استفاده از طرح های نوین و متفاوت بانکی و تجدید ساختار بانکداری الکترونیک و... در این مسیر تاثیرگذار بوده اند.


همچنین درآمدهای بانک صادرات در سال ۹۷ بیش از ۱۸ درصد نسبت به سال قبل از آن رشد داشت و به حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان رسید که تمامی این موارد زمینه ساز عبور آن از نقطه سر به سر بوده است.


به گفته حجت الله صیدی مدیرعامل بانک صادرات، ارزش سرمایه این بانک در بازار سرمایه به بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسیده است. وی که از ۱۵ بهمن ۹۶ به عنوان مدیرعامل وارد بانک صادرات شد، سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت را در دستور کار قرار داد که برنامه کوتاه مدت آن بازگشایی نماد «وبصادر» در بورس و کند شدن روند زیان دهی بود و در برنامه میان مدت نیز به حداقل رساندن مطالبان و زیان بانک صادرات را دنبال می کرد. اما برنامه بلندمدت صیدی ورود به منطقه سودآوری اعلام شده است.





ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر