05 مرداد 1398 - 18:57

کسب و کار ۹۰ هزار میلیارد تومانی اقتصاد دانش بنیان

معاون علمی و فناوری رییس جمهور بیان داشت: اقتصاد دانش بنیان و جدید با فعالیت ۴۵۰۰ کسب و کار بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان است
کد خبر : ۱۰۲۴۶۰
سورنا ستاری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در همایش آینده کار و کارآفرینی گفت: بهبود رتبه نوآوری به همت فعالین کسب و کارهای نسل جدید و فناورانه است که در همین زمینه به رتبه ۶۱ رسیده‌ایم. اقتصاد ما با سیستم آموزشی فعلی همخوانی ندارد و باید در زمینه اقتصاد و آموزش تغییراتی انجام داد؛ همچنین در کشور هزینه‌های سنگینی در حوزه پژوهش کشور انجام می‌شود که این هزینه‌ها به درستی و هدفمند انجام نمی‌شود.


وی افزود: با پول دولت صرفا از پژوهش کتاب خارج می‌شود و محصول تولید نمی‌شود بلکه با پول بخش خصوصی محصول ایجاد می‌شود. ستاری با اشاره به تغییر مفهوم کار خاطر نشان کرد: شغل در اقتصاد نفتی به معنای دریافت مدرک برای استخدام است اما زمانی که از اکوسیستم صحبت می‌کنیم، در حقیقت به دنبال نوآوری و سبقت برای ایجاد ارزش است که حرکت به این سمت در دولت و بخش خصوصی نیاز به هماهنگی و مبارزه دارد.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: رشد اقتصادی از جیب کارآفرینی بیرون می‌آید که پول خود را در کسب و کار سرمایه گذاری کرده و پروژه‌های تامین مالی شده از سوی دولت از طریق پول مردم به جایی نمی‌رسد.


ستاری با اشاره به آینده کسب و کارهای سنتی در مقابل کسب و کارهای نوین اظهار داشت: اقتصاد سنتی قطعا بازنده خواهد بود چرا که خواسته‌ مردم خدمات جدید و نوآورانه است؛ کسب و کارهای سنتی باید در کسب و کارهای جدید سرمایه گذاری کنند تا با مشکل مواجه نشوند که نمونه آن خرید فین‌تک‌ها به عنوان کسب و کارهایی با صدها میلیارد تومان تراکنش سالیانه توسط بانک‌ها است چرا که آینده خدمات مالی و بانکی در دست کسب و کارهای فناورانه جدید است و این مفهوم در سیستم بانکی تشخیص داده شده و در دستور کار سیستم بانکی قرار گرفت.


وی ادامه داد: دانشجویان درس می‌خوانند که مشکل مردم را حل کنند نه مشکل مردم کانادا و آمریکا را و این مفهوم را باید دانشگاه‌ها و استادان بفهمند و زمان دانشجو باید به درستی استفاده شود و درس به درستی بخواند تا خانواده‌ها بفهمند که استخدام به معنای مرگ فرزندشان است.


معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره حجم اقتصادی کسب و کارهای جدید خاطر نشان کرد: اقتصاد دانش بنیان و جدید با فعالیت ۴۵۰۰ کسب و کار بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد تومان است که با سرعت در حال رشد و گسترش است و باید نگاه جدی به آن داشت چرا که آینده کشور در گرو شرکت‌های جدید و جوانان است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر