08 مرداد 1398 - 09:53
در گفتگو با ایبِنا عنوان شد:

پیشنهاد ایجاد بستر خلق ارزهای رمزپایه در ایران

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران خواستار ایجاد بستری شد که در حوزه فین تک و استارتآپ‌ها امکان خلق ارزهای رمزپایه وجود داشته باشد و بتوان ارز رمزنگاری شده ایرانی را در دنیا استفاده کرد.
کد خبر : ۱۰۲۵۶۷
ارز رمزی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه به ریاست حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس جمهور، با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صمت موافقت کرد.


به موجب این تصمیم، استفاده از رمز ارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان بوده و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی شود و بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست.


همچنین این فعالیت همچون سایر فعالیت های صنعتی، مشمول مالیات خواهد بود و شمول معافیت از مالیات، منوط به صدور رمز ارز و بازگرداندن ارز حاصله به چرخه اقتصادی کشور است. مجید حسینی نژاد عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در این خصوص در گفتگو با ایبِنا اظهار داشت: کلیاتی که در طرح دولت تصویب شده بسیار خوب است.


وی ادامه داد: الان زمانی است که بخش خصوصی و فعالان این حوزه باید نظرات خود را به شکل حرفه ای به تیم های تخصصی دولت بدهند. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ارزش داد و ستد با ارزهای رمزنگاری شده در دنیا را حدود ۲۵۰ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: البته با توجه به نوسانات ممکن است این مقدار بالاتر یا پایین تر باشد ولی دور نیست که ایران بتواند سهمی جدی از استخراج رمزارزها در دنیا به دست بیاورد.


این فعال حوزه استارتآپ ها خاطرنشان کرد: متاسفانه در یکی از موضوعاتی که به طرز فوق العاده ای دیر در آن اقدام می کنیم، خلق ارزهای رمزپایه است. چرا باید ایران مصرف کننده بیت کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده خارجی ها باشد، اما به عنوان نمونه «ایران کوین» نداشته باشیم؟


حسینی نژاد خواستار ایجاد بستری شد که در حوزه فین تک و استارتآپ ها امکان خلق ارزهای رمزپایه وجود داشته باشد و بتوان ارز رمزنگاری شده ایرانی را در دنیا استفاده کرد. وی با بیان اینکه نباید منتظر باشیم تا دیگران مدل کسب و کار را برای ما بیاورند، تصریح کرد: اگر بسترهای لازم برای خلق ارزهای رمزپایه در ایران به وجود بیاید، دیگر موضوع این نخواهد بود که چگونه ارز حاصل از صادرات استخراج آنها را به کشور برگردانیم، بلکه خلق ارزهای رمزپایه در داخل کشور، ارزش واقعی را به وجود می آورد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر