12 مرداد 1398 - 09:54

نوسان در معاملات فرابورس

آمار معاملات فرابورس نشان می‌دهد که در هفته گذشته حجم مبادلات ۹ درصد کاهش و ارزش این دادوستدها ۵ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۱۰۲۶۸۹
فرابورس

به گزارش ایبِنا، شاخص کل فرابورس در هفته‌ منتهی به یازدهم مردادماه با ۲.۵ درصد رشد و قرارگیری در ارتفاع ۳۳۷۴ واحدی، توانست بازدهی۴۹ درصدی را از ابتدای امسال به ثبت رساند و به موازات آن شاهد دست به دست شدن ۵ هزار و ۴۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۳۶ هزار و ۳۱۹ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس بودیم.


بر اساس این گزارش، رصد معاملات فرابورس در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد طی ۵ روز کاری این هفته روزانه به طور متوسط یک هزار و ۸ میلیون ورقه به ارزش ۷ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال تغییر مالکیت یافته و بیشترین حجم و ارزش معاملاتی به ترتیب به آخرین و نخستین روز کاری هفته با دادوستد یک هزار و ۱۵۵ میلیون ورقه و ارزش معاملاتی ۹ هزار و۶۴۰ میلیارد ریال اختصاص داشته است.


رصد معاملات در مجموع بازارهای فرابورس نشان می‌دهد که تغییر چندانی در حجم و ارزش دادوستدها نسبت به هفته کاری قبل رخ نداده و در حالی که حجم مبادلات ۹ درصد کاهش یافته، ارزش این دادوستدها ۵ درصد افزایش یافته است.


بازار اول


نگاهی به عملکرد بازارهای فرابورس نیز نشان می‌دهد در بازار اول در هفته‌ای که گذشت ۴۲۹ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۶۷۶ میلیارد ریال جابه‌جا شد که نسبت به هفته گذشته به ترتیب کاهش ۲۲ و ۲۸ درصدی حجم و ارزش معاملات را نشان می‌دهد.


به‌علاوه، دیگر بازار سهام فرابورس در این هفته معاملاتی از دادوستد دو هزار و ۵۵۲ میلیون سهم میزبانی کرد که ارزش این حجم از معاملات در بازار دوم به ۱۲ هزار و ۵۲۹ میلیارد ریال رسید.


بازار پایه


معامله‌گران سهام در بازار پایه نیز یک هزار و ۹۳۲ میلیون سهم را دست به دست کردند که ارزش این حجم از مبادلات به بیش از ۱۱ هزار میلیارد رسید.


در سمت دیگر بازار نیز مجموع ارزش معاملات اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) در بازار ابزارهای نوین مالی طی ۵ روز کاری هفته به بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال رسیده و این میزان از ارزش که نسبت به هفته گذشته ۵ درصد کاهش یافته، در دادوستد ۱۲۴ میلیون ورقه رقم خورده است.


نگاهی به آمار معاملات به تفکیک این بازار بیانگر رشد ۲ و ۳ درصدی حجم و ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن و دست‌به‌دست شدن ۳۵۰ هزار ورقه تسه به ارزش ۱۵۶میلیارد ریال و نیز رشد ۲ درصدی حجم و ارزش اوراق بدهی نسبت به هفته گذشته است.


این در حالی است که در پی معامله ۱۱۲ میلیون ورقه متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش یک هزار و ۹۳۲ میلیارد ریال، حجم و ارزش این دادوستدها با ۳۴ و ۲۸ درصد کاهش مواجه شده است.


ارزش معاملات خرد


در نهایت با نگاهی به جدول ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام به تفکیک گروه‌های صنعت، گروه محصولات شیمیایی را در صدر این جدول می‌بینیم که با ثبت ارزش مبادلاتی سه هزار و ۲۵۵ میلیارد ریالی، ۱۳ درصد از ارزش کل معاملات خرد را در اختیار گرفته است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر