13 مرداد 1398 - 11:29
رییس سازمان بورس خبر داد؛

اصلاح قوانین بازار پایه فرابورس با هشت بند

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس با هشت بند عملیاتی می‌شود.
کد خبر : ۱۰۲۷۶۴
شاپور محمدی

به گزارش ایبِنا به نقل از سنا، شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تصمیم شورای عالی بورس در خصوص اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس گفت: بهمن ماه سال ۱۳۹۷ و پس از برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و صاحب نظران بازار سرمایه، هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اصلاح مقررات بازار پایه فرابورس را تصویب کرد.


سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه برای اصلاح قوانین افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس زمان‌بندی عملیاتی ۵ ماهه تعریف شد، افزود: با نزدیک‌شدن به زمان اجرای اصلاحات، سرمایه‌گذاران نگرانی‌هایی را مطرح کردند و این دغدغه ها از سوی نهاد ناظر به اطلاع وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی رسید.


دکتر محمدی افزود: طبق دستور دکتر فرهاد دژپسند، رییس محترم شورایعالی بورس توجه به نظرات فعالان بازار و تامین مطالبات آنان در دستور کار نهاد ناظر بازار سرمایه قرار گرفت و به همین دلیل زمان‌بندی اجرای اصلاحات تمدید شد.


دبیر شورایعالی بورس ادامه داد: مقرر شد با کسب نظر فعالان بازار بررسی دقیق‌تری در خصوص ابهامات مطرح‌شده انجام و نتیجه جهت اتخاذ تصمیم نهایی به شورایعالی بورس پیشنهاد شود.


رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته جلسات متعددی با موضوع اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس برگزار شد، گفت: پس از کسب نظر از کانون نهادهای سرمایه‌گذاری، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار، ناشران بازار پایه و فعالان حقیقی و حقوق نهاد ناظر بازار سرمایه جمع‌بندی خود را در اختیار شورایعالی بورس قرار داد.


دکتر محمدی افزود: از سوی دیگر به دلیل ابهامات مطرح‌شده فقهی در مورد مکانیزم‌های معاملاتی و نحوه نمایش مظنه‌های قیمتی و اثرات آن بر انجام داد و ستد سهام، کمیته فقهی سازمان بورس موضوع را بررسی و اعلام کرد در این رابطه مشکل شرعی وجود ندارد.


رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه برخی از اعضای محترم شورایعالی بورس نیز جلسات مشابهی با فعالان و کارشناسان بازار سرمایه برگزار کردند و نتایج تمامی نشست‌ها به شورا ارائه شد، گفت: در نهایت مقرر شد اصلاح مقررات افشا، پذیرش و معاملات بازار پایه فرابورس در هشت بند عملیاتی شود.   


دکتر محمدی ادامه داد: در جلسه شورایعالی بورس به لزوم انجام اصلاحات در بازار پایه، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و انضباطی برای برخورد با تخلفات ناشران بازار پایه همچون گذشته، طبقه‌بندی شرکت‌ها در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز و حراج ناپیوسته و کشف قیمت در تابلوی‌های فوق حداقل یک بار در هفته با تشخیص سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید شد.


دبیرشورایعالی بورس با بیان اینکه تسهیل امکان انتقال به تابلوها و بازارهای بالاتر طی فرآیند پذیرش از دیگر موارد مود تایید شورایعالی بورس بود و دامنه نوسان بازار پایه زرد ۳ درصد، بازار پایه نارنجی ۲ درصد و  بازار پایه قرمز ۱ درصد تعیین شده گفت: در روزهای بعد از کشف قیمت دامنه نوسان‌های فوق‌الذکر اعمال می شود و قیمت پایه هر روز، قیمت کشف‌شده در روز حراج ناپیوسته است.


وی ادامه داد: همچنین در رابطه با عدم نمایش مظنه‌های خرید و فروش مقرر شد این موضوع به تدریج و مرحله‌ای با اعلام قبلی عملیاتی شود و فعلاً مظنه‌های خرید و فروش برای ۶ ماه طبق روال سابق قابل رویت خواهد بود.


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پایان تاکید کرد: اعضای شورایعالی بورس و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار ارتقاء سلامت بازار سرمایه و افزایش اعتماد و اطمینان فعالان  را اصول  تدوین سیاست ها می دانند و تاکید می کنم هر اصلاحی در بازار تنها با رضایت حداکثری فعالان بازار سرمایه انجام می شود.

برچسب ها: بورس فرابورس
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر