13 مرداد 1398 - 14:22
در پاسخ به ایبِنا مطرح شد:

الزام بانک‌ها به حرکت در مسیر بانکداری مجازی

یک کارشناس حوزه کسب و کار، گفت: بانک‌ها با توجه به افزایش هزینه‌ها و روند جهانی، ملزم به حرکت به سمت بانکداری مجازی هستند.
کد خبر : ۱۰۲۷۷۴
بانکداری مجازی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، با گسترش امکانات استفاده از اینترنت و فضای مجازی فرصت های زیادی برای راه اندازی یا گسترش کسب و کارهای آنلاین ایجاد شده است. چنین اتفاقی باعث شده که سبک زندگی در جامعه تغییر کند.


آگاهی از این تغییرات برای پیش بینی تحولات آینده و برنامه ریزی برای همسو و همگام شدن با آنها به منظور ماندگاری و حفظ جایگاه کسب و کار ضروری است. شرکت پژوهش بازار و رسانه امروز (EMRC) با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی سال ۹۷ خود به بررسی روند تغییرات سبک زندگی در جامعه و گسترش فضای کسب و کارهای آنلاین پرداخته است. داده های این بانک اطلاعاتی از ۱۷ شهر اصلی ایران جمع‌آوری و تمرکز اصلی بر روی افراد بالای ۱۵ سال بوده است.


رشد روز افزون نفوذ تکنولوژی و دسترسی به اینترنت


ظهور اینترنت تحولی عظیم در زندگی افراد ایجاد کرده است. چنین تحولی آنقدر پرسروصدا بوده که کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند. این تحول پیامد دسترسی افراد جامعه به اینترنت و نفوذ تکنولوژی و این دسترسی گسترده در جامعه وابستگی رو به رشدی به اینترنت را ایجاد کرده است. در همین راستا اطلاعات نشان می‌دهد، نفوذ ۹۲ درصدی اینترنت و ۸۵ درصد نفوذ تلفن همراه در سال ۹۷ در مقایسه با سال ۹۴ به ترتیب رشدی معادل ۴۹ و ۷۰ درصد داشته اند. وابستگی به اینترنت در این بازه رشد ۳۸ درصدی داشته است. نکته جالب این است؛ در حدود یک سوم افراد عنوان کرده‌اند، بدون تلفن همراه‌ نمی‌توانند زندگی کنند.  


تغییرات سبک زندگی در دنیای آنلاین


دنیای آنلاین آنقدر سبک زندگی افراد را تغییر داده که طبق بررسی‌ها، ۴۰ درصد افراد حس می‌کنند، در روز باید چندین بار به شبکه‌های اجتماعی که در آن فعال هستند، سری بزنند. در همین راستا ۵۷ درصد افراد عنوان کرده‌اند، هر زمان که نیاز به اطلاعات دارند باید به سراغ اینترنت بروند. ۳۷ درصد گفته‌اند قبل از خرید در اینترنت جستجو می‌کنند. با تحلیل چنین درصدهای به راحتی می‌توان تغییر سبک زندگی افراد را حس کرد.


نفوذ ۷۵ درصدی شبکه‌های اجتماعی در جامعه


کسب و کارهای آنلاین هم با ظهور اینترنت گسترش بسیاری پیدا کرده‌اند. تحلیل‌ها در سال ۹۷ نشان داد؛ ۷۵ درصد افراد جامعه تحت نفوذ شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند. همچنین در شرایط حال حاضر نفوذ شبکه‌های اجتماعی نیز رو به افزایش است و اینستاگرام  با ۵۶ درصد از کاربران شبکه های اجتماعی نفوذ بالایی را داشته است. نفوذ بالای این پلتفرم و دسترسی راحت به گروه هدف، منجر به جذب سرمایه گذاری های تبلیغاتی در این فضا شده است. این تبلیغات از طریق اینفلوئنسرها، صفحات اجتماعی برندها، مسابقات برگزار شده در اینستاگرام و ... بوده است. لازم به ذکر است، حاضران در این بخش از پژوهش بالای ۱۵ سال سن داشته‌اند.


اپلیکیشن ها و نفوذشان در زندگی افراد


نفوذ بالای تلفن همراه با تغییر سبک زندگی افراد ضرورت استفاده از انواع اپلیکیشن ها متناسب با سلیقه و دلخواه کاربران فراهم آورده است. در سال ۹۷ نتایج پژوهش از افراد بالای ۱۵ سال نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی، پیامرسان‌ها و اپلیکیشن‌های موسیقی بالاترین نفوذ را در بین کاربران اپلیکیشن‌های تلفن همراه و تبلت دارند.


همچنین بر اساس نتایج این پژوهش ۳۵ درصد از کاربران اپلیکشن‌ها از طریق اپلیکیشن مشتری کسب و کارهای آنلاین از جمله فروشگاه‌های اینترنتی، ارائه دهندگان خدمات مالی و پرداخت آنلاین، ارائه دهندگان رزرو آنلاین خدمات حمل و نقل هستند.


 تبلیغات فضای دیجیتال مخاطبان را تحت تاثیر قرار می‌دهند


در سال ۹۷ نتایج پژوهش از افراد بالای ۱۵ سال در حدود ۱۶ درصد از جامعه حداقل یک خرید (آفلاین یا آنلاین) تحت تاثیر تبلیغات رسانه ها داشته‌اند. این پژوهش به بررسی رسانه تاثیر گذار نیز پرداخته است. ۴۳ درصد از خریداران تحت تاثیر تبلیغات، از فضای مجازی متاثر شده اند؛ که بیانگر نقش غیر قابل انکار تاثیرگذاری فضای مجازی در فرآیند تصمیم‌گیری خریداران است.


پس از آن رادیو و تلویزیون با داشتن سهم ۴۱ درصدی از خریداران تحت تاثیر تبلیغات در دومین رتبه تاثیر گذاری قرار دارند. بالاترین نرخ خریداران آنلاین به محصولات فرهنگی و هنری تعلق دارد.


ناصر پاشایی پور نیز در نشست خبری با موضوع نوآوری در حوزه بازاریابی و مارکتینگ، در پاسخ به خبرنگار ایبِنا درباره پیش بینی از نفوذ بانک ها در حوزه آنلاین و فعالیت آن ها اظهار داشت: سرویس های آنلاین در حال حاضر فراتر از دنیا هستند اما جای بانک ۱۰۰ درصد مجازی در سیستم بانکداری ایران خالی است.


وی افزود: اما به مروز زمان با افزایش هزینه شعب، دفاتر، نیروی انسانی و ... بانک ها ملزم به حکرت به سمت ارائه خدمات تمام مجازی و آنلاین خواهند بود. مدیرعامل گروه دی ان ای یونیون، با تاکید بر اینکه با پیشرفت تکنولوژی و بسترسازی های لازم، به طور حتم شاهد اتفاق های خوبی در این زمینه خواهیم بود، گفت: سیستم آنلاین در بانک‌های اروپا از حدود ۲۰ تا ۲۵ سال پیش آغاز شده اما نکته این است که در اروپا به سیستم های آنلاین بانکی اعتماد می شود و مشکلی هم در این زمینه وجود ندارد.


این کارشناس حوزه کسب و کار، گفت: پژوهشی طولی طی سال‌های ۹۴ تا ۹۷ به صورت دوره ای از افراد بالای ۱۵ سال در شهرهای اصلی انجام شده است که براساس یافته های اصلی این پژوهش، رشد ۴۹ درصدی دسترسی به اینترنت تاثیرات زیادی بر جامعه داشته است. وابستگی بالا به تلفن همراه و اینترنت، تاثیرپذیری از نقد و بررسی های آنلاین، تمایل به اعلام نظرات در فضای مجازی بیشترین رشد تاثیر گذاری طی دوره مورد بررسی داشته است.


تاثیرات دسترسی گسترده و وابستگی به اینترنت منجر به تغییراتی در سبک رفتاری خرید و استفاده از خدمات در جامعه شده است. مطالعه نقد و بررسی آنلاین محصولات قبل از خرید و تاثیرگذاری آن بر فرآیند تصمیم گیری، همچنین تمایل به استفاده از محتوای رسانه ها به صورت آنلاین از جمله این تغییرات است.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر