14 مرداد 1398 - 11:05
مهدیان به ایبِنا اعلام کرد؛

بانک توسعه تعاون ۴ ماهه ۳۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرد

مدیرعامل بانک توسعه تعاون با اشاره به روند پرداخت تسهیلات گفت: در سال جاری بالغ بر ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۴۹ هزار فقره تسهیلات پرداخت شد.
کد خبر : ۱۰۲۷۹۷
حجت الله مهدیان

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حجت الله مهدیان در یک نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه فردا دهمین سالگرد تاسیس بانک توسعه تعاون است گفت: بانک زیرمجموعه وزارت کار است. مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهارداشت: ۴۵۰ شعبه و باجه در کشور داریم و تعداد پرسنل بانک نیز ۴۵۰۰ نفر است؛ در تمام نقاط کشور شعبه و فعالیت داریم و فعالیت این بانک در ادامه صندوق تعاون شکل گرفت.


وی خاطرنشان کرد: طبق اساسنامه ۷۰ درصد تسهیلات به بخش تعاون و مابقی در سایر بخش ها پرداخت می شود و بانک توسعه تعاون جزو ۵ بانک تخصصی دولتی کشور است. مهدیان در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا درباره روند پرداخت تسهیلات در سال جاری، گفت: ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به ۴۹ هزار فقره تسهیلات پرداخت شد. همچنین ۳۹ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد در پرداخت تسهیلات اتفاق افتاد.


مدیرعامل بانک توسعه تعاون افزود: ۹ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان در سال گذشته پرداخت تسهیلات انجام شده و پیش بینی این است که روند پرداخت تسهیلات در سال جاری به ۱۳ هزار میلیارد تومان نیز خواهد رسید.


وی با تاکید بر تجهیز بانک به سیستم کربنکینگ بیان داشت: حدود ۱۰ سال است که بانک با این سیستم کار می‌کند. امروز بانکی موفق‌تر است که بتواند در حوزه بانکداری دیجیتال کار کند و از ابتدای سال کارگروهی در زمینه بانکداری دیجیتال در بانک مشغول به فعالیت است و تا پایان شهریورماه بانکداری دیجیتال در بانک فعال خواهد شد.


مدیرعامل بانک توسعه تعاون افزود: کمبود سرمایه از چالش‌های سیستم بانکی است و امروز سرمایه بانک ۱۰۰۰ میلیاردتومان است و از محل بودجه سال ۹۸ نیز هزار میلیاردتومان دیگر افزایش سرمایه محقق می شود و سرمایه بانک دو برابر خواهد شد. این میزان سرمایه هنوز هم کافی نیست و با وزارت اقتصاد و کار و سازمان برنامه برای افزایش سرمایه در سال آینده نیز اقداماتی را در دستور کار داریم.


وی ادامه داد: اساسا بانک‌های توسعه ای نباید منابع متکی به مردم داشته باشند ولی در ایران اینگونه نیست و اتکا بانک ها به منابع مردمی وجود دارد. وی با اشاره به اینکه در حوزه رونق تولید تکالیف قانونی و مسئولیت اجتماعی متوجه بانک است و این اقدامات برای بانک های دولتی تهدید محسوب نمی شود و یک فرصت است.


مهدیان خاطرنشان کرد: ۹۲ هزار تعاونی فعال در کشور داریم که مشتری بانک محسوب می شوند. سهم تعاونی ها از اقتصاد کشور در حال حاضر ۵ تا ۷ درصد است و باید به سمت افزایش این سهم حرکت شود. باید نسبت به بخش تعاون یک باور ملی ایجاد شود و برخی تعاون را تنها مسکن و مصرف می دانند.


مدیرعامل بانک توسعه تعاون بیان داشت: افزایش سرمایه بانک از راهکارهای ارتقا سهم تعاون در کشور است. وی بانک توسعه تعاون را یک بانک اقتصادی اجتماعی دانست و بیان داشت: در حوزه های مختلف مانند کمیته امداد، سازمان بهزیستی و ... اقداماتی در کنار تکالیف بانک مرکزی داریم و از طرح ها حمایت می کنیم. دز حوزه حمایت از مشاغل خانگی و حمایت تسهیلاتی از سیل زدگان ورود کردیم و در بخش کمک به سیل زدگان ۲۵۰ میلیارد تومان تکلیف قانونی داریم و در ۴ ماه نخست سال، ۹۲ میلیارد تومان پرداخت شد.


وی با اشاره به معوقات بانک گفت: ۸.۲ درصد معوقات داریم که از متوسط شبکه بانکی که ۱۳ درصد است شرایط قابل قبولی داریم و کنترل در این بخش صورت می گیرد. عدد مطالبات معوق بانک با وجود رشد ۹۷۶ درصدی پرداخت تسهیلات بانک، ۹۰۰ میلیارد تومان است. در ده سال فعالیت بانک ۳۵ هزار میلیارو تومان تسهیلات پرداخت شد که دو سوم آن در سال های اخیر بود. مهدیان اولویت پرداخت تسهیلات بانک را سرمایه در گردش دانست و گفت: طرح های با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد اولویت دوم بانک در پرداخت تسهیلات است.


وی درباره روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی بیان داشت: امروز هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پرداخت تسهیلات در این بخش انجام شده و طرح های تایید شده بالای هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است و تا پایان سال ۹۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز باید پرداخت شود. البته سهم صندوق توسعه ملی هنوز کاملا به حساب بانک ها واریز نشده است.


مدیرعامل بانک توسعه تعاون اظهارداشت: در حوزه اشتغال روستایی تکلیف بانک به رعایت سهم تعاونی ها نیست ولی گله ای از تعاونی ها و اتحادیه ها وجود دارد و می خواهیم بخش تعاون از این تسهیلات ارزان قیمت استفاده کند ولی در حال حاضر تمام تعاونی های متقاضی واجد شرایط تسهیلات دریافت کرده اند.


وی با اشاره به اینکه دستکم در سه سال حتی یک ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشتیم گفت: در این بخش هیچگاه در منطقه قرمز بانک مرکزی قرار نگرفتیم. ۸۵۰ میلیارد تومان مجموع خطوط اعتباری دریافت شده از بانک مرکزی در سه سال گذشته داشتیم ولی در بخش اموال مازاد باید گفت به دلیل رکود موجود، تا پایان سال واگذاری تمام اموال مازاد امکانپذیر نیست، ولی حجم املاک مازاد بانک ناچیز است و اهمیت حسابداری ندارد.


مدیرعامل بانک توسعه تعاون تصریح کرد: در بخش توسعه گردشگری تفاهم نامه ای با سازمان میراث فرهنگی به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان داریم و در این حوزه نیز وارد شده ایم و حمایت های لازم را انجام خواهیم داد. وی با اشاره به ارایه طرحی به بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات به سازندگان بخش مسکن و تقویت تعاونی های فعال در بخش مسکن گفت: در عین حال، آیین نامه حاکمیت شرکتی در سال جاری کاملا در بانک اجرایی می شود و تاکنون دو سوم آن اجرایی شده است. همچنین در قالب طرح تاب با همکاری وزارت کار ۱۰۵ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.


وی مجموع تسهیلات قرض الحسنه پرداخت شده بانک در ده سال گذشته را هزار و ۹۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و رقم تا به امروز سال جاری را ۱۹۰ میلیارد تومان دانست. همچنین ۱۶۲ میلیارد تومان در سال گذشته و ۷۸ میلیارد تومان نیز در ۴ و نیم ماه سال جاری تسهیلات ازدواج پرداخت کرد.


وی با اشاره به نیاز سالیانه ۳ هزار میلیارد تومان افزایش سرمایه بیان داشت: در زمینه حذف ۴ صفر باید گفت این موضوع در جامعه وجود داشت و تنها در بانک ها ریال به کار می رفت. اینکه نگرانی آثار تورمی وجود دارد خیلی وارد نیست ولی محاسبات و حسابداری در این بخش بهبود خواهد یافت و من خوشبینم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر