تحلیل روزنامه اتریشی از سیاست ترامپ؛

جنگ تجاری، بیش از چین به آمریکا بیشتر ضربه زده است

رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده که از ابتدای ماه سپتامبر بسیاری از کالاهای چینی مشمول تعرفه گمرکی تنبیهی می‌شوند، اما برخی کارشناسان معتقدند تاکنون بیشترین خسارت جنگ تجاری به اقتصاد آمریکا وارد شده است.
کد خبر : ۱۰۲۸۰۹
آمریکا

به گزارش ایبِنا، روزنامه اتریشی «اشتاندارد» در تحلیلی به بررسی مرحله جدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین پرداخت و نوشت: به نظر می‌رسد محاسبات دونالد ترامپ در تشدید این جدال درست از آب در نیامده است.


رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه اعلام کرد که از ابتدای سپتامبر بر کالاهای وارداتی از چین به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار ۱۰ درصد تعرفه گمرکی تنبیهی اعمال خواهد شد. دور تازه‌ای از مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین به تازگی در پکن خاتمه یافت و ترامپ گرچه این مذاکرات را سازنده خوانده از نتایج آن راضی نیست. او در روزهای گذشته همتای چینی خود را «دوست من» خواند و در عین حال از شی جین‌پینگ انتقاد کرد که برای دست یافتن به توافق نهایی تعلل می‌کند.


گمان می‌رود که چین امیدوار است دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا شکست بخورد و به این ترتیب مناقشه و جنگ تجاری که او از زمان ورود به کاخ سفید آغاز کرده خاتمه یابد. آمریکا پیش از این ۲۵۰ میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین را مشمول یک تعرفه گمرکی ۲۵ درصدی کرده است. ترامپ می‌گوید تعرفه‌هایی که از ابتدای سپتامبر اعمال می‌شود، شامل این کالاها نمی‌شود.


ترامپ تراز تجاری منفی آمریکا در مقابل چین را ناعادلانه توصیف می‌کند و گلایه دارد که پکن باوجود وعده‌هایی که داده واردات کالای آمریکایی، به خصوص محصولات کشاورزی را افزایش نداده است.


برهم خوردن بیشتر توازن به نفع چین


به نوشته «اشتاندارد»، شواهد حکایت از آن دارد که تاکنون سیاست‌های سخت‌گیرانه دونالد ترامپ به نتیجه مطلوب نرسیده و داده‌های آماری از بازرگانی ۲ کشور نشان می‌دهد که واشنگتن در این رویارویی خسارت بیشتری از پکن دیده است. بنابراین گزارش تراز تجاری چین در مبادلات کالا با آمریکا در ماه ژوئن ۳۰ میلیارد دلار مثبت بوده، در حالی که این رقم در ماه قبل از آن ۲۷ میلیارد دلار بوده است.


افزون بر این، روند مبادلات تجاری در نیمه اول سال جاری میلادی تغییر موازنه به سود چین را تایید می‌کند؛ در شش ماه اول سال گذشته صادرات چین به آمریکا ۱۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیش از واردات بوده است؛ این میزان در مدت مشابه امسال به ۱۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.


روزنامه اتریشی در تحلیل خود نوشته که بر همین اساس انتقاد از سیاست‌های تهاجمی تجاری دونالد ترامپ در آمریکا رو به افزایش است و فروشگاه‌ها معتقدند که این سیاست‌ها به زیان مصرف‌کنندگان تمام می‌شود. صنعتگران نیز شکایت دارند و هشدار می‌دهند که جنگ تجاری ترامپ می‌تواند به کاهش سرمایه‌گذاری منجر شود.


پیامدهای ادامه جنگ تجاری


در کنار مشکلات داخلی، تجارت خارجی آمریکا از زمان ریاست جمهوری ترامپ و شدت گرفتن جنگ تجاری، نه فقط در ارتباط با چین که به طور کلی با مشکلاتی روبرو شده است. تنها در ماه مه امسال واردات کالاهای آمریکایی توسط کشورهای مهم آسیایی، به نسبت ماه قبل ۸.۵ در صد کاهش یافته است.


با این همه، گرچه تاکنون زیان آمریکا بیشتر بوده، شواهد دیگری حاکی است که تاثیر منفی جنگ تجاری بر اقتصاد چین نیز به مرور آشکارتر خواهد شد. بنادر مهم لس‌آنجلس و لانگ بیچ هم اکنون نیز با معضل کاهش ورود کانتینرها از چین روبرو هستند.


یک کارشناس آمریکایی در گفت‌وگو با روزنامه «اشتاندارد» احتمال می‌دهد رکود تجارت خارجی ایالات متحده در سه ماهه آینده آشکارتر شود. جنگ تجاری ترامپ فقط علیه چین نیست. او کشورهای اروپایی را نیز تهدید کرده که تعرفه گمرکی بر خودروهای ساخت این کشورها را افزایش دهد. اتریش نیز ممکن است به خاطر مالیات‌های مشابه هدف بعدی حمله‌های ترامپ باشد.


واکنش‌های بازار بورس در ایالات متحده می‌تواند جدی شدن اوضاع را نمایان کند؛ ظهر جمعه، دوم اوت، ارزش سهام داو جونز، شاخص سهام در بازار بورس آمریکا، حدود ۲ درصد کاهش یافت. ترامپ البته در جمع خبرنگاران گفته که بابت سقوط شاخص سهام در بازار بورس که پس از اعلام افزایش تعرفه‌ها رخ داد نگران نیست.


برچسب ها: آمریکا جنگ تجاری
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر