19 مرداد 1398 - 12:48
در گفتگو با ایبِنا اعلام شد؛

پیشنهاد نصب تابلو بورس کالا در عراق

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق با استقبال از پیشنهاد نصب تابلوی بورس کالای ایران در عراق گفت: با نصب این تابلو، عراقی‌ها می‌توانند بدون واسطه از طریق بورس کالا، محصول مورد نظر خود را خریداری کنند.
کد خبر : ۱۰۲۹۷۴
ایران و عراق

سیدحمید حسینی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره پیشنهاد نصب تابلوی بورس کالای ایران در عراق برای تسهیل در صادرات و واردات از مسیر بورس اظهار داشت: جلسات اولیه ای را در این زمینه با طرف های عراقی برگزار کردیم. عراقی ها قبل از آنکه به تجارت با فرد یا شرکتی بپردازند اول باید به او اعتماد داشته باشند و بحث های دیگر مانند دریافت ایمیل و قیمت و امکان سنجی در مراحل بعد برای آنها اهمیت پیدا می کند.


وی ادامه داد: عراقی ها برای خرید کالا از ایران ترجیح می دهند تا ابتدا از واحد صنعتی مورد نظر بازدید کرده و بعد ظرفیت امکان تولید آن را بسنجند و سپس اقدام به عقد قرارداد و خرید کنند.


دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: به هر حال بورس یک سیستم قابل اعتماد است و اگر بورس کالا بتواند امکانی را فراهم کند تا عراقی ها خرید خود را از آن کانال انجام دهند، قطعا در توسعه روابط تجاری دو طرف موثر است.


حسینی در عین حال خاطرنشان کرد: با این حال مشکل ما نبود سیستم مالی فعال است و اجرایی کردن این پیشنهاد بسیار سخت است. بورس هم نمی تواند راه حلی را برای بحث پرداخت ها در عراق ارائه دهد و از سوی دیگر در کشور عراق بورسی به نام بورس کالا وجود ندارد تا تابلوی بورس کالای ایران در آنجا نصب شود.


وی دیگر مشکل مربوط را بروکراسی شدید عنوان کرد و افزود: تقریبا تمامی امور در عراق با کندی بسیار همراه است و شاید تصمیم گیری در این کشور سخت تر از تصمیم گیری در ایران باشد و نمی توان خیلی امیدوار بود که کارها به سرعت اجرایی شود.


این فعال اقتصادی اظهار داشت: کُندی امور در عراق به نحوی است که اگر امروز پروژه ای آغاز شود به دستکم دو سال برای اجرایی شدن نیاز دارد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر