25 مرداد 1398 - 12:33
لاهوتی در گفتگو با ایبِنا مطرح کرد؛

تسهیل نقل و انتقال پول و عملیات حسابداری با حذف صفر از پول ملی

رییس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه حذف چهار صفر از پول ملی تاثیری بر افزایش قدرت خرید مردم یا کاهش تورم ندارد، گفت: با این حال حذف صفر به تسهیل نقل و انتقال پول و عملیات حسابداری کمک می‌کند.
کد خبر : ۱۰۳۰۷۸
حذف صفر

محمد لاهوتی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا درباره حذف چهار صفر از پولی ملی گفت: موضوع حذف چهار صفر از پول ملی، یک موضوع داخلی است و تنها تاثیر آن در بُعد خارجی، نمایش قدرتمندتر پول ملی کشور است.


وی با اشاره به کشور ژاپن و قدرت برابری پایین تر ین برابر دلار آمریکا تصریح کرد: البته موضوع قدرتمندتر بودن پول داخلی برابر ارزهای خارجی شاید برای بعضی از کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن چندان مطرح نباشد و در ظاهر برابری ین برابر دلار عدد بزرگی است، ولی تمام دنیا ین را ارزی قوی و قدرتمند می دانند.


رییس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران بحث حذف صفر از پول ملی را بیشتر موضوعی داخلی عنوان کرد و افزود: لازمه موفقیت حذف صفر از پولی ملی برای زمانی است که محیط کسب و کار مناسب بوده، رشد اقتصادی مثبت و تورم تک رقمی ماندگار در کشور داشته باشیم. البته حذف صفر می تواند نقل و انتقال را تسهیل کند.


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی با اشاره به مدل موفق ترکیه و آلمان در حذف صفر از پول ملی گفت: درباره حذف صفر از پول ملی کشورمان دو نکته وجود دارد. اولین موضوع حذف ریال و تبدیل واحد پولی ملی به تومان است که اقدامی بسیار لازم و ضروری است، زیرا طی ۱۰۰ سال گذشته که ریال به عنوان پول ملی معرفی شده، عرف جامعه این موضوع را نپذیرفته و تومان نقش خود را بازی کرده و این موضوع به نوعی احترام به نظر بیشتر جامعه است.


وی درباره نکته دوم حذف صفر اظهار داشت: لازمه موفقیت یک یا چند صفر نیز بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد. در صورتی که روند آینده اقتصاد را به سمت رشد اقتصادی بالا، تورم پایین و شرایط اقتصادی بهتر می بینیم، حذف صفر نیز می تواند ضرورت داشته باشد، اما با توجه به پیش بینی های موجود، در حال حاضر چنین ضرورتی احساس نمی شود.


رییس کنفدراسیون صادرات در عین حال حذف صفر را باعث تسهیل در نقل و انتقال پول و عملیات حسابداری عنوان کرد و ادامه داد: از نظر روانی نیز ارزش پول نزد جامعه بالاتر احساس می شود. لاهوتی گفت: حذف صفر البته تاثیری بر کاهش توان یا افزایش قدرت خرید مردم ندارد، ولی اجرای آن خالی از فایده نیست.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
پربیننده ها