30 مرداد 1398 - 15:26

بخشنامه جدید گمرک برای تسریع در ترخیص کالاهای اساسی

معاون فنی و امور گمرکی با هدف تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی ۵ دستور را در قالب بخشنامه‌ اجرایی صادر کرد.
کد خبر : ۱۰۳۳۰۹
کالاهای اساسی

به گزارش ایبِنا، مهرداد جمال ارونقی در راستای تسهیل و تسریع در انجام تشریفات گمرکی کالاهای اساسی و ضروری از گمرکات کشور طی بخشنامه‌ای بر لزوم اتخاذ تمهیدات مناسب‌تر با رعایت کلیه قوانین و مقررات موجود تأکید و تصریح کرد تدابیری اتخاذ شود تا:


۱- در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا، با "حمل یکسره" کالای موضوع اظهارنامه موافقت گردد. بدیهی است اخذ و ارائه مجوزهای قانونی مربوط به اظهارنامه به‌صورت سیستمی قبل از خروج کالا الزامی است.


۲- نظارت و همکاری لازم صورت پذیرد تا دستگاه‌های متولی صدور مجوزهای قانونی از جمله استاندارد، جهاد کشاورزی، بهداشت و ... نسبت به نمونه‌برداری از کالاهای موضوع اظهارنامه در روی کشتی حامل کالا، قبل از تخلیه و یا هنگام تخلیه کالا اقدام نمایند.


۳- در صورت قرارگیری اظهارنامه این اقلام در مسیرهای زرد و قرمز اظهارنامه به‌صورت تصادفی، کارشناسان و متصدیان رسیدگی کننده، نسبت به بررسی و انجام تشریفات گمرکی این اظهارنامه‌ها با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، در حداقل زمان ممکن و به صورت خارج از نوبت اقدام نمایند.


۴- در صورت انقضای مهلت مندرج در مجوزهای ثبت سفارش این کالاها، نسبت به پذیرش مجوزهای ثبت سفارش ارائه شده بدون تمدید مهلت مذکور با رعایت سایر مقررات مربوطه اقدام شود.


۵- در صورت ارائه درخواست از سوی صاحبان کالا، با خروج شبانه‌روزی این اقلام حتی در روزهای تعطیل و ساعات غیراداری با رعایت سایر مقررات موافقت گردد.  


براساس این گزارش،  مسؤولیت حسن اجرای این بخشنامه بر عهده بالاترین مقام اجرائی گمرکات است و ناظرین نیز باید به‌طریق مقتضی برای جلوگیری از ایستایی بر اجرای موضوعات بالا نظارت داشته باشند و همکاری‌های لازم را با دفتر ستادی گمرک ایران انجام دهند.  

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر