آسوشیتد پرس :

دولت روحانی در احیای ارزش پول ملی جدی است

خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس در گزارشی ویژه به تصمیم جدید دولت ایران برای حذف چهار صفر از پول ملی پرداخت و نوشت: دولت روحانی نشان داد در اجرای این ایده برای احیای ارزش پول ملی جدی است.
کد خبر : ۱۰۳۳۲۰
پول نو بازار اسکناس نو

به گزارش ایبِنا، آسوشیتدپرس نوشت: دولت ایران روز چهارشنبه لایحه‌ای را به مجلس فرستاد که براساس آن چهار صفر از پول ملی این کشور حذف می‌شود.


دولت حسن روحانی با این‌کار نشان داد که درباره اجرایی کردن ایده‌ای که مدت‌ها است در کشور درباره‌اش فکر و بررسی می‌شود جدی است.


اگر این لایحه در مجلس به تصویب برسد، بانک مرکزی ایران پول ملی کشور را از ریال به تومان تغییر خواهد داد.


بانک مرکزی ایران دو سال زمان خواهد داشت که واحد پولی جدید "تومان" را ایجاد کند و نامی از بیش از 60 سال است به صورت رسمی استفاده نمی‌شود را باز گرداند.


مقام‌های رسمی برآوردی از هزینه تغییر واحد پول رسمی کشور اعلام نکرده‌اند. البته مشخص هم نیست که مجلس با چه اولویتی این طرح را بررسی کند و در صورتی که بررسی این طرح در اولویت قرار نگیرد، فرایند تصویب و تایید آن هم می تواند تا دو سال طول بکشد.


ایران در اواخر سال جاری انتخابات مجلس را در پیش دارد و ممکن است شرایط به گونه‌ای پیش برود که تصمیم‌گیری درباره واحد جدید پولی توسط مجلس بعدی انجام بگیرد.


یک کارشناس مستقر در تهران درباره این طرح به آسوشیتد پرس گفت که طرح خذف چهار صفر از پول ملی بخشی از سیاست‌های دولت روحانی برای کمک به مقابله با رشد قیمت‌ها است.


این طرح می‌تواند از لحاظ روانی کمک‌کننده باشد و مانع از ایجاد این حس شود که ارزش پول کشور در حال سقوط است.


ریال ایران که با تحریم‌های آمریکا تحت فشار قرار گرفته در زمانی بخشی از ارش خود را از دست داد، اما درماه‌های گذشته ارزش ریال دوباره در مسیر صعود قرار گرفته است. هر دلار در روز چهارشنبه معادل 116 هزار و 500 ریال دادوستد شد.

برچسب ها: ایران پول ملی
ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر