02 شهريور 1398 - 09:48

کاهش ۵۲۴ درصدی ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن

حجم و ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن «تسه» در دومین ماه تابستان امسال نسبت به مدت مشابه پارسال به ترتیب ۲۹۱۴ و ۵۲ درصد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۰۳۳۴۲
مسکن مهر

به گزارش ایبِنا، نگاهی به کارنامه فرابورس ایران در پنجمین ماه امسال نشان می‌دهد طی ۲۰روز معاملاتی تعداد ۳۰میلیارد و ۳۵۵میلیون ورقه بهادار در ۵میلیون و ۳۱۳هزار نوبت به ارزش ۱۸۲هزار و ۲۷۲میلیارد ریال در بازارهای فرابورس خرید و فروش شده است که به ترتیب از رشد ۱۲۱درصدی حجم، افزایش ۹۹درصدی نوبت‌های معاملات و رشد ۲۶۸درصدی ارزش معاملات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت دارد.


این در حالی است که میانگین حجم روزانه معاملات فرابورس در ماه گذشته ۱۵۱۸میلیون ورقه و میانگین ارزش معاملات نیز ۹۱۱۴میلیارد ریال بوده است. همچنین بازار اول فرابورس در ماهی که گذشت تغییر مالکیت ۲۳۵۷میلیون ورقه بهادار به ارزش ۱۱هزار و ۳۸۰میلیارد ریال و بازار دوم مبادله ۱۰میلیارد و ۹۷۸ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۵۶هزار و ۷۳۵میلیارد ریال را به خود دیدند که این ارقام به ترتیب بیانگر افت ۱۶درصدی حجم و رشد ۷۱درصدی ارزش معاملات در بازار اول و افزایش ۶۶ درصدی حجم و ۱۶۸ درصدی ارزش معاملات بازار دوم در مقایسه با مردادماه سال ۹۷ است.


این گزارش می افزاید: در بازار ابزارهای مالی نیز تعداد ۵۱ میلیون اوراق بدهی به ارزش ۴۰ هزار و ۱۷۷میلیارد ریال معامله شده است که از افت ۱۷درصدی حجم و ۲۳درصدی ارزش معاملات این بازار در مردادماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت می‌کند.


افزون بر این، بالغ بر ۵۶۲میلیون واحد صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله به ارزش ۸میلیارد و ۹۷۳میلیون ریال و یک میلیون و ۳۸۰هزار ورقه گواهی تسهیلات مسکن(تسه) به ارزش ۶۲۰میلیارد ریال در این مدت در این بازار مورد معامله قرار گرفته است که نشان از افزایش ۲۱۲۵درصدی حجم و رشد ۱۲۶درصدی ارزش معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله و همچنین کاهش ۲۹درصدی حجم و افت ۵۲درصدی ارزش معاملات اوراق گواهی تسهیلات مسکن در مقایسه با مردادماه پارسال دارد.


این گزارش می‌افزاید: شاخص کل فرابورس نیز که معاملات مردادماه امسال را از ارتفاع ۳۲۷۵واحد آغاز کرده بود با ثبت رشد ۹درصدی در پایان این ماه به ارتفاع ۳۵۷۹واحد رسید و افزایش ۵۹درصدی را هم از ابتدای امسال به نام خود ثبت کرد.


ارزش کل بازار فرابورس نیز که در ابتدای ماه گذشته ۳۴۱۰هزار و ۸۰۴میلیارد ریال بود در پایان این ماه با ثبت رشد ۸درصدی به عدد ۳۶۹۸هزار و ۸۲۰میلیارد ریال رسید و بدین ترتیب رشد خود از ابتدای سال را نیز به ۴۴درصد ارتقاء داد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر