02 شهريور 1398 - 11:28
صیدی مطرح کرد؛

آمادگی بانک‌ها برای عملیات تبدیل ریال به پارسه

مدیرعامل بانک صادرات ایران گفت: روند تبدیل ریال به پارسه دستکم به ٦ ماه زمان نیاز خواهد داشت، اما با این حال بانک‌ها آمادگی دارند به سرعت بیشتر این فرآیند کمک کنند.
کد خبر : ۱۰۳۳۶۲
حجت الله صیدی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، حجت الله صیدی در نشستی با خبرنگاران درباره روند اجرایی حذف ٤ صفر از پول ملی گفت: این موضوع دو جنبه ذهنی و عملیاتی دارد. جنبه ذهنی معمولا به بین ٦ ماه تا یکسال زمان برای جا افتادن نیاز دارد تا ذهن ها آماده پذیرش واحد پول جدید شوند.


وی خاطرنشان کرد: البته پذیرش این موضوع در ایران راحت‌تر است زیرا که قبلا هم از تومان استفاده می کردیم. مدیرعامل بانک صادرات توضیح داد که با این حال روند تبدیل ریال به پارسه دست کم به ٦ ماه زمان نیاز خواهد داشت، ولی با این حال بانک ها آمادگی دارند به سرعت بیشتر این فرایند کمک کنند.


صیدی از آمادگی بانک صادرات برای پیوستتن به بازار متشکل ارزی خبر داد و افزود: تشکیل این بازار سیاست درستی است و ما برای پیوستن به آن اعلام آمادگی کرده ایم. وی افزود: ما در بحث ارز محدودیت دسترسی داریم وگرنه مدودیتی در زمینه ذخایر و منابع نداریم.


اصلاح ساختار مالی بانک صادرات


صیدی در بخش دیگری از این نشست خبری درباره عبور بانک صادرات از بحران مالی اظهار داشت: ما سه برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای عبور از بحران مالی بانک صادرات طراحی کردیم.


وی هدف از اجرای برنامه کوتاه مدت را توقف روند افزایش زیان بانک صادرات عنوان کرد و اظهار داشت: هدف از اجرای برنامه میان مدت، ورود زیان به روند نزولی و کاهش آن و هدف برنامه بلندمدت رسیدن به مرحله سوددهی و از بین رفتن زیان انباشته بود.


مدیرعامل بانک صادرات اصلاح ساختار مالی این بانک را مهم ترین اقدام در اجرای این سه برنامه اعلام کرد و افزود: با اصلاح ترکیب منابع و بهینه سازی ترکیب مصارف و کنترل هزینه ها، تا پایان تیرماه ۱۳۹۷ روند افزایش زیان بانک صادرات متوقف شد و در پایان سال گذشته نیز زیان وارد روند کاهشی خود شد.


صیدی با بیان اینکه امیدوار هستیم در سال ۱۳۹۸ وارد مرحله سوددهی شویم، گفت: یکی از دلایلی که باعث شد زیان به اندازه روند مطلوبی که انتظار داشتیم، کاهش نیابد، ذخیره ای بود که باید برای مطالبات ارزی خود می گرفتیم.


وی خاطرنشان کرد: صورت های مالی سه ماهه نخست امسال را با سوددهی بستیم و امیدوار هستیم که صورت های مالی ۶ ماهه را نیز با سوددهی ببندیم و تا پایان امسال وارد مرحله سودآوری شویم.


فروش ۸۸۰ میلیارد تومان از اموال مازاد بانک صادرات


مدیرعامل بانک صادرات درباره میزان واگذاری اموال مازاد این بانک نیز اظهار داشت: از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون ۸۸۰ میلیارد تومان از اموال مازاد بانک صادرات به فروش رفته است. صیدی افزود: تعداد یک هزار و ۸۱۷ مورد باقی مانده که مانده کل آن دو هزار میلیارد تومان می رشود.


مدیرعامل بانک صادرات اموال مازاد آماده فروش این بانک را نیز ۶۳۴ مورد عنوان کرد و اظهار داشت: رقم قابل فروش این اموال حدود یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان است که برخی از آنها در شهرهای بزرگ است و فروش برخی دیگر زمان بر است.


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره گزارش بانک ها به بانک مرکزی در زمینه اعطای تسهیلات در سال رونق تولید گفت: بانک مرکزی البته بانک ها را دسته بندی نکرده است. البته سهمیه هر بانک در زمینه اعطای تسهیلات به خودروسازان، خرید تضمینی گندم و غیره مشخص است، اما اینگونه نیست که بانک مرکزی به هر بانکی ماموریت خاصی بدهد.


صیدی با اشاره به اجرای طرح طراوت بانک صادرات از ابتدای امسال تاکنون، گفت: اعطای تسهیلات به دو قسمت تامین وجه و تامین اعتبار  تقسیم می شود و ما از ابتدای امسال یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تامین وجه برای صنایع خودروسازی، فولاد، پتروشیمی، صنایع دارویی و غذایی و برخی صنایع دیگر داشته ایم. وی ادامه داد: همچنین در این مدت ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تامین اعتبار در چارچوب طرح طراوت انجام شده و بنگاه های مختلف را تحت پوشش قرار داده است.


بدهی معوق به بانک مرکزی نداریم


مدیرعامل بانک صادرات همچنین رقم بدهی های معوق این بانک به بانک مرکزی را صفر ریال اعلام کرد و افزود: بدهی ما سال گذشته صفر ریال بود و امسال نیز صفر ریال است. وی در عین حال توضیح داد: در سال ۱۳۹۶ یک خط اعتباری ۱۰ هزار میلیارد تومانی از سوی بانک مرکزی در اختیار ما به منظور تسهیلات تکلیفی و حمایت از موسسه ثامن داده شد که بخش اعظم اقساط آن را در سال ۱۳۹۷ پرداخت کردیم.


صیدی ادامه داد: در ۵ ماهه نخست امسال نیز حتی یک ریال اضافه برداشت از بانک مرکزی نداشته ایم و تنها یک خط اعتباری برای خرید تضمینی گندم در اختیار ما قرار گرفته است.


نظرخواهی بانک مرکزی از بانک ها درباره طرح زنجیره تامین


مدیرعامل بانک صادرات همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایبِنا درباره طرح جدید بانک مرکزی در حمایت از زنجیره تامین نیز گفت: چند وقت پیش بانک مرکزی درباره این طرح از ما نظرخواهی داشت و این طرح نیز مانند طرح طراوت ما برای تحریک تقاضای کل و حمایت از زنجیره تولید است.


وی بخش مهمی از رونق تولید را مشروط به تحریک تقاضا عنوان کرد و اظهار داشت: طرح بانک مرکزی که در هفته های آینده نهایی خواهد شد، همه زنجیره تولید، توزیع و مصرف کننده نهایی را در بر می گیرد و همه بانک ها نیز به آن خواهند پیوست تا گردش بیشتری را در بخش تولید شاهد باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر