05 شهريور 1398 - 08:54

ضرورت توجه بانک‌ها به سونامی تحول دیجیتال

رییس پژوهشکده پولی و بانکی گفت:‌ اگر تحولات دیجیتال در بانک‌ها صورت نگیرد و درک درستی از این سونامی وجود نداشته باشد به تدریج نقش بانک‌ها تغییر خواهد کرد و رقبا جای آن‌ها را می‌گیرند.
کد خبر : ۱۰۳۴۳۸
دیواندری

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی دیواندری در سمینار آموزشی" تاثیرات تحول دیجیتال بر نظام بانکی کشور"، اظهار داشت: هیچگاه بانک‌ها به عنوان یک کسب و کار مستقل مطرح نیستند و به دلیل اینکه سونامی به نام تحول دیجیتال در حال نزدیک شدن است سیستم بانکی نیز باید با تغییرات و تحولاتی در سرویس‌ها و خدماتی که به مشتریان ارائه می‌دهد از قافله عقب نمانده و از این شرایط سربلند بیرون بیایند.


وی افزود: بانک ها سرویس دهنده همه خدمات در سطح فردی و تجاری هستند و هیچ انسانی در کره زمین نیست که با بانک‌ها سر و کار نداشته باشد و بانک‌ها نیز با سرویس‌هایی که به مردم ارائه می‌کنند موجب تسهیل زندگی آن‌ها شده و به همین دلیل همه مردم و کسب و کارها به نحوی با بانک ها در ارتباط هستند.


رییس پژوهشکده پولی و بانکی، ادامه داد: از آنجایی که با تحول دیجیتال الگوی رفتاری و زندگی مردم و همچنین روند کاری کسب و کارها تغییر می کند، بانک‌ها نیز مسئولیتی فراتر از اکنون دارند که اگر در این مسیر تحول قرار نگیرند به طور حتم با مشکلاتی مواجه خواهند شد برهمین اساس بانک‌ها نیازمند تغییرات جدی هستند.


دیواندری با اشاره به اینکه برنامه‌هایی در بانک ها وجود دارد گفت: بانک ها هنوز آماده تحول دیجیتال و ارائه خدمات به کسب و کارهای متحول شده نیستند همانطور که مشاهده می‌کنید، کسب و کارهای دیجیتالی جدید تا زمانی که مجبور نباشند به بانک‌ها مراجعه نمی‌کنند و اگر این تحولات در بانک‌ها صورت نگیرد و درک درستی از این سونامی وجود نداشته باشد به تدریج نقش بانک‌ها تغییر خواهد کرد و رقبا جای آن‌ها را می‌گیرند.


به گفته وی نکته دیگری که وجود دارد، این است که مدیران و کارمندان بانک‌ها نیز باید به عنوان افرادی که راهبری تغییر را برعهده دارند این تغییرات را بپذیرند زیرا به عنوان سنگ زیرین این بنا نقش عظیمی دارند. اما سوالی که مطرح می شود این است که در حال حاضر آیا درک درستی از تحولات دیجیتال وجود دارد یا خیر؟


رییس پژوهشکده پولی و بانکی، افزود: یکی از پیام‌های تحول دیجیتال حذف بسیاری از کسب و کارها و انسان‌ها است زیرا تحول دیجیتال تهدید جدی برای سیستم بانکی هستند. کسب و کارهای جدیدی وارد خواهند شد که به دنبال جایگزینی بانک ها هستند و خطر جدی برای نظام بانکی هستند.


وی در پایان تاکید کرد: این تحولات، زنگ خطر بزرگی است که باید تحولات را در سیستم بانکی به وجود بیاورد. ما با پدیده جدیدی که مواجه می‌شویم باید رفتار جدیدی با مشتری داشته باشیم.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر