05 شهريور 1398 - 08:59

اقدامات ضروری بانک‌ها همگام با تحول دیجیتال

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به تاثیر تحولات دیجیتال بر نظام بانکی کشور گفت: بانک‌های کشور باید همراستا با این امر اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند.
کد خبر : ۱۰۳۴۳۹
حکیمی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، ناصر حکیمی در سمینار آموزشی “ تاثیرات تحول دیجیتال بر نظام بانکی کشور”،   با بررسی روندهای  سال های گذشته در این حوزه، اظهار داشت: روندهای گذشته تاثیر زیادی در تحولات دیجیتال و نظام بانکی دارند.


وی افزود: از جمله مواردی که در ۱۰ سال گذشته در این حوزه رخ داده، می‌توان به ظهور و فراگیر شدن تلفن‌های همراه هوشمند و دسترسی به اینترنت و ترکیب این دو موضوع با یکدیگر برای شکل‌گیری کسب و کارها و استارتاپ‌ها اشاره کرد.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در ادامه، گفت: همچنین می‌توان به توسعه میلیون‌ها برنامه کاربردی با شبکه توزیع ارزان قیمت، ظهور فناوری زنجیره بلوک، حرکت به سمت پردازش ابری، بانکداری باز و پیچیدگی روز افزون قوانین لازم الاجرا بانکی طی این سال ها اشاره کرد.


حکیمی افزود: الگوی سنتی ارتباط با مشتری، با پردازشگران واسط رگولاتور بانک‌ها با مشتری ارتباطی مشخص و مستمری داشتند و بانک مرکزی هم نظارت داشت اما در چند سال آینده این شیوه ساده به شکلی پیچیده تبدیل می شود.


وی در ادامه با اشاره به اینکه این مدل سنتی چند ویژگی از جمله ارتباط مستقیم بانک با مشتری را دارا است، گفت در این الگو شاهد ارتباط سیستم بانک‌ها با مشتریان، شبکه‌ای متمرکز با اتصالات حداقلی، بسته بندی محصولات و خدمات توسط بانک‌ها صرف نظر از نیازمندی میلیون‌ها مشتری مختلف و موارد دیگر هستیم. اما این الگو دیگر پاسخگوی نیاز و فشار تحول دیجیتال نیست.


معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، در ادامه افزود: در دنیای آینده ارایه خدمات به مشتری نهایی از انحصار بانک‌ها خارج خواهد شد و شرکت های ریز و درشت به مشتریان پیشنهادهای جذابی می دهند که مشتری ترجیح می دهد از خدمات آن‌ها استفاده کند و با این روند بانک محدود به خدمات زیرساختی خواهد شد.


به گفته حکیمی، در این روند تحول دسترسی و تعامل دوسویه به مشتری در هر زمان و مکان، عدم وابستگی به سامانه‌های پردازش متمرکز برای همه تراکنش ها و ایجاد ابزارهای پولی واسط برای تسهیل مبادلات را می توان ذکر کرد.


ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر