05 شهريور 1398 - 10:18

سرنوشت برگزیت چه خواهد شد؟

در حالی که ترامپ حتی پیش از به قدرت رسیدن بوریس جانسون در انگلستان هم از حامیان وی و خروج انگلستان از اتحادیه اروپا بود، به نظر می‌رسد حمایت‌های خود را از نخست‌ وزیر جدید بریتانیا ادامه دهد.
کد خبر : ۱۰۳۴۵۱
پرچم انگلیس

به گزارش ایبِنا، بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز یکشنبه تاکید کرد که انگلیس روز ۳۱ اکتبر (۹ آبان) تحت هر شرایطی از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد. اتفاقی که از ابتدا مورد تاکید دونالد ترامپ، رییس‌جمهور جدایی‌طلب آمریکا! قرار داشته و اکنون نیز به نظر می‌رسد سعی می‌کند با مشوق‌هایی که در نظر گرفته، حمایت‌های خود را از نخست‌ وزیر جدید بریتانیا ادامه دهد. ترامپ پیش تر نیز با خروج از برجام و چند توافقنامه جهانی دیگر، رویکرد خود را برای زدن ساز مخالف بارها مورد تاکید قرار داده است.


رییس جمهور آمریکا پس از نخستین دیدار حضوری خود با نخست وزیر انگلستان اعلام کرد که قرارداد تجاری بسیار بزرگی با این کشور امضا خواهیم کرد. دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در نشست مطبوعاتی پس از دیدار با بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان در شهر بیاریتز فرانسه اظهار داشت: قرارداد تجاری بزرگ، بسیار بزرگ با انگلستان منعقد خواهیم کرد.


وی که جهت شرکت در اجلاس سران جی-۷ در این شهر به سر می‌برد، با اشاره به اینکه این قرارداد پس از خروج انگلستان از اتحادیه اروپا امضا خواهد شد، تصریح کرد که در آن زمان دیگر مانعی جلوی پای آنان نخواهد بود. جانسون نیز پیش از دیدار با ترامپ طی سخنانی اظهار داشت: فرصت های بزرگی در بازار آمریکا وجود دارد. می خواهیم که از این فرصت ها استفاده کنیم، البته دوستان آمریکایی ما باید در این زمینه رویکرد خود را تغییر دهند، زیرا در حال حاضر محدودیت های زیادی وجود دارد.


جانسون تصریح کرد: امضای قرارداد تجاری جدید با آمریکا پس از برگزیت حجم تجارت خارجی دو کشور را تا پنج برابر افزایش خواهد داد. جانسون پس از آغاز به کار به عنوان نخست وزیر انگلستان در ماه گذشته، هفته ای حداقل یکبار با ترامپ تلفنی گفتگو کرده است. دیدار روز گذشته نخستین دیدار رو در روی جانسون با رییس جمهور آمریکاست. ترامپ صریحا از موضع جانسون در قبال برگزیت حمایت می کند.


سرنوشت برگزیت چه خواهد شد؟


نخست وزیر فعلی انگلیس و شهردار پیشین لندن بارها در هفته های گذشته اعلام کرده بود که "با و یا بدون توافق با اتحادیه اروپا، برگزیت در تاریخ تعیین شده عملی خواهد شد. اروپا نگاه ویژه‌ای در این روزها به انتخاب بوریس جانسون دارد. رابطه وزیر خارجه پیشین بریتانیا و اتحادیه اروپا همواره بسیار متناقض و جنجالی بوده است. او در یکی از نوشته های خود در سال ۲۰۰۱ سیاست‌های اروپا در پنج قرن اخیر را علیه بریتانیا دانست و دو سال بعد در یک سخنرانی در پارلمان اروپا اعلام کرد که علیه اروپا و اتحادیه نیست و می‌داند که "اگر اتحادیه اروپا وجود نداشت باید به‌گونه‌ای اتحادیه اروپا تشکیل داده می‌شد.


وی همچنین در سال ۲۰۱۳ گفته بود که نباید فکر کنیم «تمام مشکلات ما ناشی از تصمیمات بروکسل است. » این در حالی است که در فوریه ۲۰۱۶، چند ماه قبل از همه پرسی برگزیت، جانسون در یک سخنرانی با انتقاد از اتحادیه اروپا اعلام کرد: «ما شاهد استعمارگرایی اتحادیه اروپا بر کشورهای عضو هستیم. استعماری که اندک اندک و نامحسوس به پیش می رود.»


برخی از کارشناسان در بروکسل اعتقاد دارند که احتمالا جانسون احتمالا قاطعانه تر و صریح تر از سلف خود، ترزا می با بحران برگزیت برخورد خواهد کرد. این قاطعیت آیا نهایتا به نفع بریتانیا و رابطه این کشور با اتحادیه اروپا خواهد بود یا نه؟ زمان آن را نشان خواهد داد.


چه بر سر پوند خواهد آمد؟


همزمان که اظهارات بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا در حمایت از خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه اروپا تشدید می‌شد، ارزش برابری پوند در مقابل دلار آمریکا به پایین‌ترین حد در ۲۸ ماه گذشته رسیده بود.


جانسون با انتقاد از مخالفت اتحادیه اروپا با مذاکره مجدد با بریتانیا، ضمن متهم کردن این اتحادیه به یک‌دندگی، تاکید کرده است که کشورش راهی جز خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا نخواهد داشت. بسیاری از سرمایه گذاران معتقدند که خروج بدون توافق بریتانیا از اتحادیه اروپا نه تنها اقتصاد و بازارهای جهان را با شوک مواجه خواهد کرد، اقتصاد بریتانیا را نیز وارد دوره‌ای از رکود می‌کند و لندن نیز جایگاه خود را به عنوان مرکز مالی اروپا از دست خواهد داد.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر