06 شهريور 1398 - 09:54
در ۶ ماهه نخست ۲۰۱۹؛

ارزش تجارت ایران و اتحادیه اروپا به ۲.۶ میلیارد یورو رسید

ارزش تجارت کالایی ایران و اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ با ۷۶ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ۲.۶ میلیارد یورو رسیده است.
کد خبر : ۱۰۳۴۵۸
اتحادیه اروپا

به گزارش خبرنگار ایبِنا، معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی تجارت ایران با اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ پرداخته و نوشته است: ارزش تجارت کالایی (صادرات و واردات) ایران و اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۲.۶ میلیارد یورو بوده که نسبت به ۶ ماهه نخست سال قبل از آن (۱۰.۷ میلیارد یورو) حدود ۷۶ درصد کاهش یافته است.



این کاهش هم در اقلام کالایی صادرات ایران به اتحادیه اروپا و هم در اقلام کالایی وارداتی ایران از این اتحادیه مشهود است. تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا نیز که در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ مثبت و حدود ۱.۵ میلیارد یورو بوده، در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ دارای کسری و به حدود منفی ۱.۷ میلیارد یورو رسیده است.


براساس این گزارش علت منفی شدن تراز تجاری ایران با این اتحادیه، کاهش حدود ۹۳ درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا نسبت به مدت مشابه قبل بوده است. در این مدت کاهش ۵۳ درصدی واردات ایران از ۲۶ کشور قاره سبز نیز اتفاق افتاده است.



صادرات ایران به اتحادیه اروپا


ایران در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ میلادی حدود ۴۱۸ میلیون یورو کالا به ۲۶ کشور عضو اتحادیه اروپا صادر کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۲۰۱۸ حدود ۹۳ درصد کاهش داشته است. علت اصلی این موضوع نیز کاهش صادرات ایران در گروه های سوخت‌های معدنی، روان کننده‌ها و محصولات مرتبط به این کشورها با سهم حدود منفی ۸۹ واحد درصدی بوده است.


از سوی دیگر کاهش صادرات کالاهای گروه ساخت و مواد و محصولات غذایی به ترتیب با سهم ۲.۱ درصدی و منفی ۱.۶ درصدی از جمله دیگر عوامل موثر در کاهش صادرات ایران به این اتحادیه بوده است.


همچنین مقدار صادرات کالایی ایران نیز به اتحادیه اروپا در مدت مورد بررسی کاهش چشمگیری داشته و از مجموع حدود ۱۵ میلیون تن به ۴۲۷ هزار تن کاهش یافته که اُفتی ۹۷ درصدی را نشان می‌دهد.


با این حال این گزارش نوشته است که به نظر می‌رسد قیمت کالاهای صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در ۵ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش یافته است. براساس این گزارش ۳۴ درصد از صادرات ایران به کشورهای اروپایی را مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط؛ ۲۴ درصد را کالاهای ساخته شده و طبقه بندی شده توسط مواد؛ ۲۴ درصد را مواد و محصولات غذایی؛ ۳ درصد را ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل و ۱۵ درصد را سایر کالاها تشکیل داده اند.


واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا


در نیمه نخست سال ۲۰۱۹ واردات کالایی ایران از اتحادیه اروپا حدود ۲.۱ میلیارد یورو بوده که نسبت به ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۵۳ درصد کاهش یافته است. مقدار واردات ایران از کشورهای عضو این اتحادیه حدود ۱۰۶۴ هزار تن بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۹.۴ درصد کاهش یافته است.


این گزارش می افزاید: با توجه به کاهش ۵۳ درصدی ارزش واردات ایران از اتحادیه اروپا نسبت به کاهش ۹.۴ درصدی مقدار واردات به نظر می رسد قیمت کالاهای وارداتی ایران از اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.


عامل مسلط در کاهش واردات ایران از اتحادیه اروپا در نیمه نخست ۲۰۱۹ کاهش واردات ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل ایران با سهم حدود منفی ۳۷ واحد درصدی بوده است. پس از این نیز کاهش واردات مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط و مصنوعات ساخته شده به ترتیب با سهم منفی ۴.۹ واحد درصدی و منفی ۲.۵ واحد درصدی از دیگر عوامل در کاهش واردات ایران از این اتحادیه بوده اند.


براساس این گزارش سهم ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل از واردات ایران از اتحادیه اروپا در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۹ حدود ۳۲ درصد، مواد شیمیایی و سایر محصولات مرتبط با آن ۲۸ درصد، مصنوعات ساخته شده ۱۲ درصد، مواد و محصولات غذایی ۱۱ درصد، کالاهای ساخته شده و طبقه بندی شده توسط مواد ۷ درصد و سایر کالاها نیز ۱۰ درصد بوده است.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر