09 شهريور 1398 - 14:01
مدیر عامل توسعه صادرات مطرح کرد:

اصلاح نظام بانکی نیازمند عزم جدی در همه سطوح

مدیر عامل بانک توسعه صادرات عنوان کرد: اصلاح نظام بانکی به عزمی جدی در همه سطوح نیاز دارد.
کد خبر : ۱۰۳۵۸۲
99

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی صالح آبادی امروز در میزگرد بانکداری بدون ربا سی امین همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت: درباره اصلاحات بحث های مختلفی صورت گرفته و به نظر من اصلاح نظام بانکی عزمی جدی در همه سطوح می‌خواهد زیرا هر کسی از اصلاح نظام بانکی تعریف متفاوتی دارد و به نظر من باید در ابتدا به یک اجماع درباره اصلاح نظام بانکی برسیم.


مدیر عامل بانک توسعه صادرات گفت: به نظر من رابطه بین بانک و سپرده گذار رابطه بانک و سپرده پذیر و بانک و بانک مرکزی باید بازتعریف شود. زیرا در نگاه بین بانک و سپرده پذیر یکی از موارد اشتباه نگاه وثیقه محوری است در حالی که در دنیا نگاه اعتبارسنجی است. هنگامی که مطالبات کلان باشد، تنها وثیقه پاسخگو نیست و اعتبار مشتری اهمیت بیشتری دارد و نیازمند نگاه جدیدی است.


وی ادامه داد: امروزه ما درحال حرکت به این سمت هستیم، اما باید سرعتمان بیشتر شود. مدیر عامل بانک توسعه صادرات اظهار داشت: بحث بعدی نظارت بر مصرف تسهیلات است که نکته بسیار مهمی است زیرا در کشور از نظر سیستمی نگاه درستی نداریم.


صالح آبادی گفت: در حالی که در سیستم بانکی در دنیا بر این موضوع بررسی های زیادی صورت گرفته تا از منابع در جایگاه درست استفاده شود، این روش هم اسلامی و شرعی است و هم از معوقات نیز جلوگیری خواهد کرد.


مدیر عامل بانک توسعه صادرات تصریح کرد: بحث مهم دیگر این است که از تفاوت نرخ سود سپرده و تسهیلات استفاده می کنیم. اگر کارمزد خدمات به نحو مناسب دریافت شود کمتر به این تفاوت دو نرخ توجه می شود.


صالح آبادی در باره نقش بازار سرمایه در بهبود عملکرد بانک ها اعلام کرد: سال ها درباره تامین مالی بزرگ از طریق بازار سرمایه انجام شود و تامین مالی های کوچک از طریق بانک ها انجام شود. مدیر عامل بانک توسعه صادرات در ادامه گفت: اگر این تقسیم کاری را بپذیریم، یکی از این نهادهایی که در این زمینه شکل گرفته شرکت های تامین سرمایه است که با انتشار اوراق در بازار سرمایه، ناشران اوراق را تامین مالی می کنند.


مدیر عامل بانک توسعه صادرات افزود: به نظر من در این زمینه اگر بانک را به عنوان یک نهاد مالی در نظر بگیریم بازار سرمایه هم یک نهاد مالی است و شورای پول و اعتبار مصوبه ای دارد که اوراق شرکت های تامین سرمایه به عنوان اموال مازاد است و باید واگذار شود، اما به نظر من این شرکت ها به عنوان حلقه بازار سرمایه و پول هستند که باید با نظارت دقیق بر عملکرد این دو نهاد مکمل سهامداری بانک ها موجب تسهیل تامین مالی بنگاه ها خواهد بود.


وی گفت: یکی از محورهای اصلاح نظام بانکی بانکداری دیجیتال، بحث رضایت مشتریان است، شهروندان دیجیتال شهروندانی هستند که از آخرین تحولات روز استفاده می کنند و متعهد به برند نیستند. بانک ها نیز باید خدمات خود را براساس آخرین تحولات بانکداری دیجیتال ارایه کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر