11 شهريور 1398 - 10:08

صادرات ۱۰۰ میلیون دلار محصول شرکت‌های دانش بنیان

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره به حمایت این بانک از فعالیت‌های دانش بنیان، اعلام کرد: روند صادرات شرکت‌های دانش بنیان آغاز شده و تاکنون حدود ۱۰۰ میلیون دلار محصولات دانش بنیان صادر شد.
کد خبر : ۱۰۳۶۶۷
سمینار تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی

به گزارش خبرنگار ایبِنا، علی صالح آبادی صبح امروز در سمینار تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی، درباره رویکردهای نوین تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی در بانک توسعه صادرات ایران، اظهار داشت: براساس آمار ارائه شده در سال های اخیر روند صادرات شرکت های دلنش بنیان آغاز شده و حدود ۱۰۰ میلیون دلار محصولات دانش بنیان صادر شده و در سال های اخیر روند صادرات تسریع شده است.


وی افزود: مهم تر از وجود دانش، مرحله تجاری سازی و تولید انبوه آن مهم است. باید سرمایه گذاری کنیم تا علم و دانش موجود در کشور به مرحله عمل و تجاری سازی برسد. تا مراحل اولیه و شکل گیری ایده برعهده متولیان دانش بنیان است و هنگامی که به مرحله تولید می رسد برعهده بانک است تا با تامین مالی این ایده را به تولید برساند.


مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، گفت: به همین دلیل ما احساس وظیفه کردیم تا در کنار شرکت های دانش بنیان قرار بگیریم. این همایش شروعی برای همکاری جدید در این زمینه است و این تعامل مستقیم شروعی جدید برای پیشرفت در این زمینه است.


صالح آبادی ادامه داد: در گذشته محصولات مختلف تولیدی به عنوان صادرات غیرنفتی شناخته شده بود و به محصولات فکری مثل دانش بنیان ها کمتر توجه شده بود.


به گفته وی، یکی از نقش ها و اهمیت شرکت های دانش بنیان، حجم کم تولیدات این شرکت ها در عین ارزش افزوده بسیار بالایی آنها است. استفاده از نیروی تحصیل کرده و خلاق برای رفع مشکلات و جلوگیری از خروج‌ سرمایه انسانی از کشور و عرضه محصولات جدید دارای پتانسیل صادراتی به خارج از کشور و نقش اقتصاد دانش بنیان در استقلال کشور را می توان از موارد مهم در فعالیت دانش بنیان ها عنوان‌ کرد.


این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، با اشاره به اینکه اهمیت محصولات دانش بنیان در بهبود شاخص های سلامت و کیفیت زندگی را می توان یکی دیگر از نقش های این شرکت ها عنوان کرد، گفت: به نظر من ضرورت دارد که به این مقوله توجه بیشتری شود. در حال حاضر، صندوق توسعه ملی، صندوق های پژوهش و فناوری، ستاد ویژه توسعه نانو، صندوق نوآوری و شکوفایی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نهادهای پولی و مالی از جمله نهادهای ارائه دهنده خدمت به این شرکت ها است.


صالح آبادی خدمات بانک توسعه صادرات ایران به شرکت ها دانش بنیان را به دو دسته خدمات مالی و غیر مالی تقسیم کرد و افزود: خدمات مالی شامل خدمات اعتباری و غیر اعتباری که خدمات ویژه در حوزه تسهیلات، تعهدات، تسهیل در نقل و انتقالات و ارائه خدمات ریالی را شامل می شود.


وی افزود: خدمات غیر مالی نیز شامل آموزش و انتقال دانش و مشاوره در زمینه های مختلف می شود. مدیرعامل بانک توسعه صادرات درباره اقدامات حمایتی بانک از این شرکت ها، نیز توضیح داد: اقدامات حمایتی بانک شامل پنج محور تنوع در منابع تامین مالی، ارائه خدمات متنوع، اعتبارسنجی، مشاوره و آموزش و تسهیل در ارائه وثایق می شود.


صالح آبادی درباره  تنوع در منابع تامین مالی به شرکت‌های دانش‌بنیان توسط بانک، توضیح داد: تسهیلات اعطایی شامل ۵ بخش از جمله از محل منابع بانک به صورت تسهیلات با نرخ ترجیحی  دو درصد پایین تر از نرخ سود تسهیلات و تسهیل در فرآیند رسیدگی، اعطای خط اعتباری از محل منابع بانک به صندوق پژوهش و فناوری غیر دولتی توسعه ‌صادرات و فناوری شریف حداکثر تا نرخ ۱۴ درصد از سال ۹۰ تا سال ۹۵، سپرده گذاری ویژه مناطق محروم و  شرکت‌های دانش‌بنیان از محل صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۲ درصد طی سال های ۹۵ و ۹۶، منابع سپرده گذاری شده خاص شرکت‌های دانش بنیان از محل صندوق توسعه ملی با نرخ ۱۲ درصد (طی سال های ۹۷ و ۹۸) و همچنین از محل شرکت تامین سرمایه تمدن می شود.


وی در ادامه، گفت: انتظار ما این است که در پایان جلسه امروز همکاری مناسبی بین بانک و شرکت‌های دانش بنیان شکل بگیرد و ضرورت اهمیت این شرکت ها و وظیفه نهادهای مالی و بانک ها شفاف و مشخص شود. در حوزه بانکی چند معقوله اهمیت دارد. کسانی که برای دریافت تسهیلات و خدمات به بانک‌ مراجعه می‌کنند باید به چند مورد از جمله چگونگی اقدامات در حوزه اعتبارسنجی این شرکت ها و توان مالی آنها، نزدیکی به ادبیات بانک از جمله تهیه صورت مالی است زیرا شرکتی که قصد فعالیت در حوزه بین المللی را دارد، باید علاوه بر مباحث دانشی به مباحث مالی و بانکی هم توجه داشته باشند.


این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، گفت: در بحث وثیقه هم هرچه شرکت از اعتبار بالاتری برخوردار باشد وثیقه آسان تری خواهد شد؛ البته ما تلاش می‌کنیم تا با رویکرد نوینی به این معقوله برخورد کنیم و تصمیم گیری های بهتری داشته باشیم.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر
اینفوگرافیک
بیشتر
پربیننده ها