13 شهريور 1398 - 09:31
در پژوهشکده بانک مرکزی مطالعه شد؛

طراحی مبانی ارتقای جایگاه وثیقه‌سپاری اموال در نظام بانکی

طرح پژوهشی «طراحی مبانی و برنامه عملیاتی زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارتقای جایگاه وثیقه‌سپاری اموال منقول و غیرمنقول در نظام بانکی ایران» در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی بررسی و به اتمام رسید.
کد خبر : ۱۰۳۷۴۸
پژوهشکده پولی و بانکی

به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، طرح پژوهشی « طراحی مبانی و برنامه عملیاتی زیرساخت‌های مورد نیاز برای ارتقای جایگاه وثیقه‌سپاری اموال منقول و غیرمنقول در نظام بانکی ایران» که از جمله طرح‌های سفارشی بانک مرکزی به پژوهشکده پولی و بانکی بوده، توسط زهرا خوشنود در این پژوهشکده بررسی و به اتمام رسیده است.


این طرح پژوهشی با هدف پاسخ به این سوال که «چه شکاف‌ها و کاستی‌هایی در زیرساخت‌های تامین‌مالی وثیقه‌ای در کشور در مقایسه با اصول بهترین عملکرد مستخرج از رهنمودهای بین‌المللی در کنار تجربه‌های موفق جهانی وجود دارد و چگونه می‌توان در افق‌های زمانی کوتاه‌مدت، میان‌مدت تا بلندمدت این کاستی را برطرف کرد؟» انجام شده است.


براساس یافته‌های پژوهش انجام شده، ۶ نتیجه مهم به شرح زیر بدست آمده است:


-ارتقای زیرساخت‌های تامین‌مالی وثیقه‌ای به پشتوانه اموال منقول، نه تنها برای بهبود رتبه کشور در شاخص دریافت اعتبار، بلکه برای برطرف کردن ظرفیت بالای مغفول تامین‌مالی به پشتوانه این اموال در کشور ضروری است.


-عدم امکان توثیق اسناد دریافتنی به عنوان مهمترین جزء قلم دارایی بنگاه‌های کوچک و متوسط، نقشی کلیدی در دسترسی محدود نه تنها این بنگاه‌ها، بلکه بنگاه‌های بزرگ به منابع مالی ایفا می‌کند.


-ارتقای زیرساخت مقرراتی و در گام بعد ارتقای زیرساخت سامانه‌ای، با طراحی و راه‌اندازی سامانه ثبت وثایق منقول کارا برای بهبود تامین‌مالی وثیقه‌ای به پشتوانه اموال منقول باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ هر چند نباید از برطرف کردن کاستی‌های زیرساخت اجرا غفلت کرد.


-در کنار توجه به تامین زیرساخت‌های اصلی مقرراتی، سامانه‌ای و اجرایی مورد نیاز در تامین‌مالی وثیقه‌ای، نباید نقش کلیدی بانک‌مرکزی در مقررات‌گذاری کارا برای ایجاد تمایل و انگیزه در بانک‌ها جهت استفاده از این روش تامین‌مالی نادیده گرفته شود.   


-وجود بازار ثانویه با درجه بالای نقدشوندگی و سهولت ارزش‌گذاری اموال منقول به عنوان دیگر حلقه‌های کلیدی در پیاده‌سازی موفق تامین‌مالی وثیقه‌ای به پشتوانه اموال منقول در کشور مطرح است.


-سرمایه‌گذاری در برنامه‌های آگاه‌سازی عموم و آموزش ذی‌نفعان در راستای موفقیت هر چه بیشتر تامین‌مالی وثیقه‌ای به پشتوانه اموال منقول، در کنار زیرساخت‌های فوق، ضرورت دارد.


علاقه‌مندان برای دسترسی به متن کامل این طرح پژوهشی می‌توانند به پرتال پژوهشکده پولی و بانکی به آدرس https://mbri.ac.ir بخش طرح‌های پژوهشی خاتمه یافته مراجعه کنند.

ارسال‌ نظر
فیلم و پخش زنده
بیشتر